dc.contributor.advisor | Laine, Timo | |
dc.contributor.advisor | Toomar, Jaana | |
dc.contributor.author | Tikkanen, Anneli | |
dc.date.accessioned | 2018-08-23T09:19:52Z | |
dc.date.available | 2018-08-23T09:19:52Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59319 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun kieltenopettajilla on ohjauksesta, koko koulun ohjausvastuusta ja ohjauksesta osana omaa työtään. Aihe on ajankohtainen, sillä viimeisessä kahdessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on korostettu koko koulun olevan vastuussa ohjauksesta. Myös uusissa lukion opetussuunnitelman perusteissa tämä tuodaan selkeästi ilmi. Usein kriittisenä vallitseva keskustelu opetussuunnitelmien ympärillä herättää kysymyksen siitä, mitä opettajat asiasta ajattelevat.
Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Jyvässeudulla toimivaa kieltenopettajaa. Tutkimus noudattaa fenomenografista tutkimusmenetelmää, jossa analyysi keskittyy käsitysten kirjoa ilmaisevan luokittelun muodostamiseen. Luokittelun tuloksena muodostui 5 kuvauskategoriaa: 1) ohjauksen työnjako, 2) ohjauksen toteutumisen edistäjät, 3) ohjaus ja opettajuus ammatillisina rooleina, 4) ohjauksen ilmenemismuodot koulussa, ja 5) ohjauksen toteutumiseen liittyviä haasteita.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ohjaus ei ole keskusteluissa erityisemmin läsnä tällä hetkellä. Ohjaus oli monelle vaikeasti sanoitettava asia, joka selkiintyi opettajuuden roolien ja työnjaon kautta. Tutkimuksessa keskityttiin lopulta tarkastelemaan syvemmin konkreettisia ohjauksen näkymispaikkoja, joista selkeimpiä olivat tunnetason tukeminen ja oppimisen ohjaaminen. Ohjausta tehdään usein miettimättä ja luonnollisena osana omaa työtä, mutta koulutusta erityisesti ohjauksen teemoihin toivottiin. | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Yläkoulun kieltenopettajien käsityksiä ohjauksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808233920 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | aineenopettajat | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |