Yläkoulun kieltenopettajien käsityksiä ohjauksesta
Tekijät
Päivämäärä
2018Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationSaksan kieli ja kulttuuriGerman Language and CultureTekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun kieltenopettajilla on ohjauksesta, koko koulun ohjausvastuusta ja ohjauksesta osana omaa työtään. Aihe on ajankohtainen, sillä viimeisessä kahdessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on korostettu koko koulun olevan vastuussa ohjauksesta. Myös uusissa lukion opetussuunnitelman perusteissa tämä tuodaan selkeästi ilmi. Usein kriittisenä vallitseva keskustelu opetussuunnitelmien ympärillä herättää kysymyksen siitä, mitä opettajat asiasta ajattelevat.
Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Jyvässeudulla toimivaa kieltenopettajaa. Tutkimus noudattaa fenomenografista tutkimusmenetelmää, jossa analyysi keskittyy käsitysten kirjoa ilmaisevan luokittelun muodostamiseen. Luokittelun tuloksena muodostui 5 kuvauskategoriaa: 1) ohjauksen työnjako, 2) ohjauksen toteutumisen edistäjät, 3) ohjaus ja opettajuus ammatillisina rooleina, 4) ohjauksen ilmenemismuodot koulussa, ja 5) ohjauksen toteutumiseen liittyviä haasteita.
Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ohjaus ei ole keskusteluissa erityisemmin läsnä tällä hetkellä. Ohjaus oli monelle vaikeasti sanoitettava asia, joka selkiintyi opettajuuden roolien ja työnjaon kautta. Tutkimuksessa keskityttiin lopulta tarkastelemaan syvemmin konkreettisia ohjauksen näkymispaikkoja, joista selkeimpiä olivat tunnetason tukeminen ja oppimisen ohjaaminen. Ohjausta tehdään usein miettimättä ja luonnollisena osana omaa työtä, mutta koulutusta erityisesti ohjauksen teemoihin toivottiin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta
Pääkkönen, Marko (2000) -
Yläkoulun terveystiedon opettajien käsityksiä mielen hyvinvoinnin opetuksesta
Tiusanen, Sanna (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena ... -
Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa
Koskela, Essi (2020)Tässä saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa ja suomen kielen sivututkielmassa tarkastellaan yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomi toisena kielenä -opettajan kieli- ja tekstitaitokäsityksiä. Tämänhetkiset ... -
Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
Jyrkkänen, Linda; Hautala, Pauliina (2011)Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.