University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yläkoulun kieltenopettajien käsityksiä ohjauksesta

Thumbnail
View/Open
780.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tikkanen, Anneli
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher EducationSaksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun kieltenopettajilla on ohjauksesta, koko koulun ohjausvastuusta ja ohjauksesta osana omaa työtään. Aihe on ajankohtainen, sillä viimeisessä kahdessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa on korostettu koko koulun olevan vastuussa ohjauksesta. Myös uusissa lukion opetussuunnitelman perusteissa tämä tuodaan selkeästi ilmi. Usein kriittisenä vallitseva keskustelu opetussuunnitelmien ympärillä herättää kysymyksen siitä, mitä opettajat asiasta ajattelevat. Tutkimusta varten haastateltiin kuutta Jyvässeudulla toimivaa kieltenopettajaa. Tutkimus noudattaa fenomenografista tutkimusmenetelmää, jossa analyysi keskittyy käsitysten kirjoa ilmaisevan luokittelun muodostamiseen. Luokittelun tuloksena muodostui 5 kuvauskategoriaa: 1) ohjauksen työnjako, 2) ohjauksen toteutumisen edistäjät, 3) ohjaus ja opettajuus ammatillisina rooleina, 4) ohjauksen ilmenemismuodot koulussa, ja 5) ohjauksen toteutumiseen liittyviä haasteita. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ohjaus ei ole keskusteluissa erityisemmin läsnä tällä hetkellä. Ohjaus oli monelle vaikeasti sanoitettava asia, joka selkiintyi opettajuuden roolien ja työnjaon kautta. Tutkimuksessa keskityttiin lopulta tarkastelemaan syvemmin konkreettisia ohjauksen näkymispaikkoja, joista selkeimpiä olivat tunnetason tukeminen ja oppimisen ohjaaminen. Ohjausta tehdään usein miettimättä ja luonnollisena osana omaa työtä, mutta koulutusta erityisesti ohjauksen teemoihin toivottiin. ...
Keywords
kieltenopettajat fenomenografia yläkoulu oppilaanohjaus käsitykset aineenopettajat kielet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808233920

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien käsityksiä fysioterapian käytännönharjoittelun ohjauksesta 

    Pääkkönen, Marko (2000)
  • Yläkoulun terveystiedon opettajien käsityksiä mielen hyvinvoinnin opetuksesta 

    Tiusanen, Sanna (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yläkoulun terveystiedon opettajilla on mielen hyvinvoinnin opetuksesta eli oppilaiden tiedollisen ja taidollisen mielenterveysosaamisen kehittämisestä. Tavoitteena ...
  • Sentit ja sekunnit - niistäkö numero? : luokanopettajien ja yläkoulun liikunnan aineenopettajien arviointikäytänteitä ja käsityksiä liikunnan oppilasarvioinnista 

    Remes, Sari (2008)
  • Was ist die Sprache? Was ist die Literalität? : die Auffassungen einer Deutschlehrerin in der Sekundarstufe und einer Finnischlehrerin in der Primarstufe in Finnland. Mitä on kieli? Mitä ovat tekstitaidot? : yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomenopettajan käsityksiä Suomessa 

    Koskela, Essi (2020)
    Tässä saksan kielen ja kulttuurin maisterintutkielmassa ja suomen kielen sivututkielmassa tarkastellaan yläkoulun saksanopettajan ja alakoulun suomi toisena kielenä -opettajan kieli- ja tekstitaitokäsityksiä. Tämänhetkiset ...
  • Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa 

    Jyrkkänen, Linda; Hautala, Pauliina (2011)
    Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre