Extreme metal and the grotesque : utilization of pathological imagery in the early album covers of Carcass (1987-1989)
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee äärimetallin alakulttuurin representatiivisten konventioiden ja groteskin kuvaperinteen välisiä yhteyksiä. Tätä laajempaa kysymystä lähestytään tarkastelemalla groteskin ilmentymiä englantilaisen äärimetalliyhtye Carcassin varhaisissa levynkansissa.
Carcassin levynkansien ja groteskin taiteen välisten visuaalisten teemojen yhteyksien lisäksi tutkielmassa tarkastellaan näiden kahden yhteyttä myös sosiokulttuurisesta näkökulmasta käsin. Näitä sosiokulttuurisia prosesseja tarkastellaan hyödyntämällä liminaalisiin kulttuurisiin ilmiöihin ja alakulttuuriseen toimijuuteen liittyviä teoreettisia malleja ja käsitteitä.
Tutkielman tulokset osoittavat että groteski ilmenee Carcassin levynkansissa pääosin epätyypillisten visuaalisten aihioidien, liioitellun ja fantastisen ilmaisun sekä tabuaiheiden representaation kautta. Carcassin levynkansitaiteet eivät kuitenkaan täysin sovi aiempiin käsityksiin siitä, mitä eri funktioita groteskilla ja abjektilla on äärimetallin alakulttuurissa, sillä Carcassin representaatioiden taustalla vaikuttaneet motiivit ovat monella tapaa eroavia alakulttuurin konventioista.
Tutkielma osoittaa että groteskin käytön pääsääntöiset funktiot äärimetallin alakulttuurille liittyvät symboliseen voimaantumiseen, joka saavutetaan epätyypillisten ja transgressiivisten representaatioiden kautta, jotka toimivat vastavoimina konventionaalisen kulttuurin normeille. Nämä representatiivisella tasolla toimivat transgressiot heijastelevat äärimetallin alakulttuurin laajempia käytäntöjä ja sosiokulttuurista dispositiota, joskin ne ovat monesti ilmaisultaan metaforisia, kärjistettyjä tai fantastisia.
...
This thesis examines the relationship that the representational conventions of the extreme metal subculture have with the grotesque image tradition. This broader question is approached through examining the grotesque in the early album covers of the British extreme metal group Carcass.
In addition to examining the visual motifs, the relationship between the Carcass’s album covers and the grotesque is examined from a socio-cultural perspective as well. The socio-cultural processes are examined through theoretical formulations and concepts that are pertinent to liminal cultural phenomena and subcultural activity.
The findings of this thesis indicate that the grotesque is embodied in the album covers of Carcass primarily through the use of unconventional visual motifs, exaggerated and fantastical expression and the representation of taboo themes and image subjects. However, the album covers of Carcass do not fully fit in with the prior conceptualizations regarding the functions that the grotesque has for the extreme metal subculture, as the motives that underpin their representations are in many ways divergent from the conventions of the subculture.
This thesis suggests that the primary functions for the use of the grotesque has for the extreme metal subculture are related to the attainment of symbolic power, which is achieved through unconventional and transgressive representations that subvert the norms of conventional culture. These representational subversions seem to reflect the wider practices and socio-cultural disposition of the extreme metal subculture, although they are often metaphoric, exaggerated or fantastical in their expression.
...
Asiasanat
extreme metal metal Carcass album cover album sleeve transgression abject pathology gore äärimetalli metalli levynkansi levynkansitaide alakulttuuri transgressio abjekti patologia albumit (äänitteet) väkivalta kollaasit groteski representaatio musiikki populaarikulttuuri kansitaide osakulttuurit punk (kulttuuri) albums (recordings) violence (activity) collages grotesque representation (creation related to information) music popular culture cover art subcultures punk
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Metsäbileet heterotopiana : omaehtoisen tilan merkitykset alakulttuuriyhteisölle
Okker, Sauli (2022)Metsäbileitä on järjestetty julkisesti saavutettavissa sijainneissa Jyväskylän lähimetsissä jo useita vuosia, mutta ne ovat silti pysyneet eräänlaisena salaisuutena. Tapahtumat ovat elektroniseen musiikkiin painottuneita, ... -
Social networks : promoting Mexican popular cultures and building a participatory culture
Montes Vega, Diana (2012)For over 30 years, the General Direction of Popular Cultures has been in charge of promoting, preserving, and disseminating the cultural diversity of Mexico, regarding indigenous and popular cultural practices. With the ... -
Puuterilumen lumo : tutkimus lumilautailukulttuurista
Hänninen, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Transmission processes of indigenous Pedi music
Lebaka, Edward (University of Jyväskylä, 2017)There has been unsatisfactory integration of traditional music into education, despite the fact that the Ministry of Education advocates its use, stating that education should ‘preserve South Africa’s cultural practice; ... -
La construction langagière de la représentation de la France dans le guide touristique pour enfants finnophones "Patricia Patonki ja riemukas Ranska"
Taskinen, Marjaana (2023)Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia Ranskan representaatiota suomenkielisille lapsille tarkoitetussa matkaoppaassa Patricia Patonki ja riemukas Ranska. Tutkimme erityisesti sitä, millaisia kielellisiä keinoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.