Kompetenssi informaatioteknologian palveluhallinta tehtävissä
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksen on tutkia miten kompetenssi nähdään IT-palveluhallinnan tehtävissä. Informaatioteknologian palveluhallinta nähdään kykynä tukea organisaatiota sekä avustaa hyödyntämään olemassa olevia resurssejaan eri liiketoimintaprosesseihin tai jo entuudestaan kehittämään organisaation omia informaatioteknologisia työtehtäviä. Kompetenssi organisaation sisällä mahdollistaa organisaatiolle myös avainaseman kilpailevilla markkinoilla. IT-kompetenssilla tarkoitetaan tietämystä, taitoja ja kykyjä. IT-alan kompetenssi perustuu neljästä pääkategoriasta: Henkilökohtaiset piirteet, ammatilliset piirteet, liiketoiminnan tietämys ja tekninen tietämys. Tässä tutkimuksessa muodostetaankin oma viitekehys, jonka mukaan todistetaan mitä kompetenssi IT-palveluhallinnan työtehtävissä on. Tutkimuksen mukaan IT-palveluhallinnan työtehtävissä, kompetenssi nähdään eniten ihmisten väliset taidoissa, alaan liittyvässä erikoistumisessa, organisatorisissa taidoissa, sovellusohjelmistoon liittyvässä tietämyksessä, ongelmanratkontaan liittyvissä taidoissa, alaan liittyvissä kehitys-menetelmissä ja analyyttisissä taidoissa. Tutkimus kuitenkin korostaa, että jatko-tutkimuksia tulisi aiheesta tehdä, aineiston kontekstiin liittyvien vaikuttavien tekijöiden myötä.
...
The aim of this master’s thesis is to study how competency is seen in information service management related work assignments. Information service management (ITSM) is seen as an ability support organization and benefits its resources for different business processes or help organization to develop its already exist-ing information technology work assignments. Competency, within organization, enables organization to acquire a key position in competing markets. Competency means combination of knowledge, skills and abilities. IT-competency can be divided in four different categories: Personal traits, professional skills, business knowledge and technical knowledge. In this study, a framework is developed from previous academic literature. With the help of the framework, this study aims to define how competency is seen in the information service management related work assignments. According this study, competency in ITSM related work is heavily concentrated in interpersonal skills, specialty in ITSM, organizational skills, knowledge in application software, problem-solving skills, ITSM related development methods and analytical skills. However the study emphasize that following studies should be conducted related the topic because of the context of the material used in the empirical part of the study.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29367]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Digikehitysjohtajan tehtävissä tarvittavat kompetenssit : laadullinen tutkimus
Tahvanainen, Samuli (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen avulla: mitä kompetensseja digikehitysjohtajan (eng. Chief Digital Officer, CDO) tehtävissä tarvitaan? Digitalisaatio on Mooren ... -
Competency requirements of global software development : conceptualization, contextualization, and consequences
Holtkamp, Philipp (University of Jyväskylä, 2015) -
Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
Kaartinen, Henna; Manthos, Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena ... -
Agency, expertise and working life skills : Students’ conceptions of the generic competences required in the world of work
Brauer, Sanna; Ratinen, Ilkka; Kumpulainen, Kaisu; Kyrö-Ämmälä, Outi; Nikander, Leena; Väänänen, Ilkka (Open Access Publishing Group, 2021)Fundamental changes in working life highlight the demands on the co-operation between the educational sector and working life, that should contribute to students’ employability. In addition to discipline-specific expertise, ...