dc.contributor.advisor | Niemi-Pynttäri, Risto | |
dc.contributor.author | Rinta-Pollari, Alma | |
dc.date.accessioned | 2018-08-01T12:40:56Z | |
dc.date.available | 2018-08-01T12:40:56Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/59060 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin yhteyksiä ja eroavaisuuksia kahden teoksen välillä käyttäen
pääasiallisena pohjana Södergranin ”Maa jota ei ole” -runoa (1925) ja Khidin ”Maa jota ei ole”
-musiikkikappaletta (2016). Näiden kahden yksittäisen teoksen lisäksi vertaan keskenään myös
kokonaisuuksia eli tässä tapauksessa Södergranin Maa jota ei ole -runokokoelmaa (2011 Otava)
sekä Khidin Ohi-albumia (2016 Monsp Records). Pääasiallisena tutkimuskysymyksenä toimii
kahden yksittäisen teoksen vertailu yhtäläisyyksien ja erojen, etenkin teeman eli
kuulumattomuuden kautta nähtynä. Näiden lisäksi tutkin myös laajempaa kuvaa, joka
kokonaisuuksista on löydettävissä: mitkä ovat teoksien kontekstit, ja miten ne voi nähdä myös
yksittäistä runoa tai kappaletta tutkittaessa? Mitä kaikkea muuta teoksista on analysoitavissa ja
tulkittavissa? Ja ennen kaikkea: mitä yhteistä voi olla kahdella eri genren teoksella, joiden
julkaisemisen välissä on peräti noin 90 vuotta?
Tutkielmassani teoreettisena pohjana käytän Linda Hutcheonin adaptaatioteoriaa (2006). Analysointitapana käytän lähilukua, ja
tulkinnan apuna kirjallisuudentutkimuksen ja etenkin lyriikan termejä, kuten metaforaa, symbolia
ja metonymiaa. Odotan löytäväni paljon yhtäläisyyksiä teosten välillä: yhteisen sanaston lisäksi
kantavana teemana molemmissa teoksissa on kuulumattomuuden tunne ja ulkopuolisuus, jota on
mielenkiintoista lähteä tutkimaan ja tulkitsemaan rivien välistä. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kirjallisuus | |
dc.subject.other | suomirap | |
dc.subject.other | Khid | |
dc.subject.other | Södergran | |
dc.title | "Näist ääriviivoist en oo löytäny jalansijaa" : kuulumattomuus Khidin "Maa jota ei ole"-rap-kappaleessa ja Edith Södergranin "Maa jota ei ole"-runossa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201808013698 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | poetiikka | |
dc.subject.yso | rap | |
dc.subject.yso | lyriikka | |
dc.subject.yso | suomenruotsalainen kirjallisuus | |
dc.subject.yso | sanoitukset | |
dc.subject.yso | runot | |
dc.subject.yso | modernismi | |
dc.subject.yso | intertekstuaalisuus | |
dc.subject.yso | hip hop | |
dc.subject.yso | ekspressionismi | |
dc.subject.yso | populaarimusiikki | |
dc.subject.yso | kirjallisuudentutkimus | |