Vauhtia vastuullisuuteen : naisten johtamiskoulutuksen vaikuttavuus
Lämsä, A.-M., Keränen, A., & Savela, T. (2018). Vauhtia vastuullisuuteen : naisten johtamiskoulutuksen vaikuttavuus. Oulun ammattikorkeakoulu. ePooki, 28/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-158-6
Published in
ePookiDate
2018Discipline
Applied or integration/application scholarshipJohtaminenApplied or integration/application scholarshipManagement and LeadershipCopyright
© Kirjoittajat, 2018.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa vastuullisen johtamisen kehittämisestä ja
sen vaikuttavuudesta. Selvityksen kohteena oli johtaja- ja yrittäjänaisille sekä asiantuntijoina
toimiville naisille toteutettu vastuullisen johtamisen täydennyskoulutus, visionFactor-koulutusohjelma.
Se toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulussa 2015–2016. Tarkoituksen toteuttamiseksi
haastateltiin koulutuksen suorittaneita. Tutkimusongelma tiivistyy seuraaviin kysymyksiin: Millä
tavoin haastateltavat kuvaavat käsityksensä vastuullisesta johtamisesta muuttuneen koulutuksen
aikana? Miten haastateltavat kertovat koulutuksessa opittua vastuullista johtamista
sovelletun käytäntöön työpaikalla?
Koulutuksen suorittaneesta 17 henkilöstä 14 henkilöä osallistui tutkimukseen (76 %).
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tukena käytettiin laadulliseen tutkimukseen
tarkoitettua Nnivo-tietokoneohjelmistoa.
Haastateltavien kokemukset tutkitusta koulutuksesta ja sen vaikuttavuudesta olivat pääosin
myönteisiä. Ristiriitoja ja paineita osalle osallistujista aiheuttivat työn ja koulutuksen sekä
perheen ja koulutuksen yhdistäminen. Perheen, erityisesti puolison rooli koettiin kuitenkin myös
koulutuksen suorittamista tukevaksi. Tulokset osoittavat, että tutkitulla vastuullisen johtamisen
ohjelmalla oli vaikuttavuutta sekä koulutukseen osallistuneiden yksilöiden että heidän työpaikkojensa
kannalta. Käsitys vastuullisuudesta monipuolistui perinteisemmän ympäristöä koskevan
ulottuvuuden lisäksi sosiaalisen vastuullisuuden alueelle. Lisäksi monia, pääosin operatiivisen
tason kehittämistoimia oli suunniteltu ja myös tehty työpaikoilla. Tutkimuksen perusteella voi
arvioida, että naisten näkökulma johtamiseen ja yrittäjyyteen on legitimoitunut suomalaisessa
työelämässä.
...


Publisher
Oulun ammattikorkeakouluISBN
978-951-597-158-6ISSN Search the Publication Forum
1798-2022Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-158-6Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28089444
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1087]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tekniikan alan naisten voimaannuttaminen : tapaustutkimus GETA-tutkijakoulusta
Eronen, Milla (2007)Tämän pro gradu -tutkielman kohteena ovat tekniikan alalla toimivan GETA-tutkijakoulun jatko-opiskelijanaiset ja heidän kokemuksensa jatko-opiskelusta miehisessä tiedemaailmassa. Tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Mercury beats Minerva? : essays on the accelerating impact of market logic permeating higher education
Juusola, Katariina (University of Jyväskylä, 2015) -
Towards coaching leadership : a study of leadership style transformation in the city of Pudasjärvi
Kolmonen, Mira (2022)From the perspectives of Pudasjärvi's managers and employees, this master's thesis focuses on the effectiveness of coaching leadership training in management practices and the work atmosphere conducted by the University ... -
Still Some Way to Go : Gender Equality and Management Schools
Lämsä, Anna-Maija (Bloomsbury Publishing India, 2022)In this chapter, I will discuss gender equality with a focus on schools of management. First, to give some background, I look at the gender gap in different countries. Some country comparisons are introduced, and special ... -
Sotilaita vai seikkailijoita? : varusmiespalveluksen johtajakoulutuksen merkityksiä naisille uran ja johtamisosaamisen kannalta
Häyrynen, Heli (University of Jyväskylä, 2017)This thesis examines women in military leadership training in Finnish military service. The aim of this empirical qualitative PhD study is to explore the meanings of military leadership training to young women from a ...