Vauhtia vastuullisuuteen : naisten johtamiskoulutuksen vaikuttavuus
Lämsä, A.-M., Keränen, A., & Savela, T. (2018). Vauhtia vastuullisuuteen : naisten johtamiskoulutuksen vaikuttavuus. Oulun ammattikorkeakoulu. ePooki, 28/2018. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-158-6
Julkaistu sarjassa
ePookiPäivämäärä
2018Oppiaine
Applied or integration/application scholarshipJohtaminenApplied or integration/application scholarshipManagement and LeadershipTekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2018.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä tietoa vastuullisen johtamisen kehittämisestä ja
sen vaikuttavuudesta. Selvityksen kohteena oli johtaja- ja yrittäjänaisille sekä asiantuntijoina
toimiville naisille toteutettu vastuullisen johtamisen täydennyskoulutus, visionFactor-koulutusohjelma.
Se toteutettiin Oulun ammattikorkeakoulussa 2015–2016. Tarkoituksen toteuttamiseksi
haastateltiin koulutuksen suorittaneita. Tutkimusongelma tiivistyy seuraaviin kysymyksiin: Millä
tavoin haastateltavat kuvaavat käsityksensä vastuullisesta johtamisesta muuttuneen koulutuksen
aikana? Miten haastateltavat kertovat koulutuksessa opittua vastuullista johtamista
sovelletun käytäntöön työpaikalla?
Koulutuksen suorittaneesta 17 henkilöstä 14 henkilöä osallistui tutkimukseen (76 %).
Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Analyysin tukena käytettiin laadulliseen tutkimukseen
tarkoitettua Nnivo-tietokoneohjelmistoa.
Haastateltavien kokemukset tutkitusta koulutuksesta ja sen vaikuttavuudesta olivat pääosin
myönteisiä. Ristiriitoja ja paineita osalle osallistujista aiheuttivat työn ja koulutuksen sekä
perheen ja koulutuksen yhdistäminen. Perheen, erityisesti puolison rooli koettiin kuitenkin myös
koulutuksen suorittamista tukevaksi. Tulokset osoittavat, että tutkitulla vastuullisen johtamisen
ohjelmalla oli vaikuttavuutta sekä koulutukseen osallistuneiden yksilöiden että heidän työpaikkojensa
kannalta. Käsitys vastuullisuudesta monipuolistui perinteisemmän ympäristöä koskevan
ulottuvuuden lisäksi sosiaalisen vastuullisuuden alueelle. Lisäksi monia, pääosin operatiivisen
tason kehittämistoimia oli suunniteltu ja myös tehty työpaikoilla. Tutkimuksen perusteella voi
arvioida, että naisten näkökulma johtamiseen ja yrittäjyyteen on legitimoitunut suomalaisessa
työelämässä.
...
Julkaisija
Oulun ammattikorkeakouluISBN
978-951-597-158-6ISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-2022Asiasanat
Alkuperäislähde
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-158-6Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/28089444
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekniikan alan naisten voimaannuttaminen : tapaustutkimus GETA-tutkijakoulusta
Eronen, Milla (2007)Tämän pro gradu -tutkielman kohteena ovat tekniikan alalla toimivan GETA-tutkijakoulun jatko-opiskelijanaiset ja heidän kokemuksensa jatko-opiskelusta miehisessä tiedemaailmassa. Tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Mercury beats Minerva? : essays on the accelerating impact of market logic permeating higher education
Juusola, Katariina (University of Jyväskylä, 2015) -
Towards coaching leadership : a study of leadership style transformation in the city of Pudasjärvi
Kolmonen, Mira (2022)From the perspectives of Pudasjärvi's managers and employees, this master's thesis focuses on the effectiveness of coaching leadership training in management practices and the work atmosphere conducted by the University ... -
Vahvempaa tutkimustietoa sosiaalityön kehittämiseksi : kriittisiä askeleita
Aaltio, Elina; Isokuortti, Nanne (Valtakunnallinen sosiaalityön yliopistoverkosto Sosnet, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.