Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorIsosomppi, Leena
dc.contributor.authorKoponen, Johanna
dc.date.accessioned2018-06-21T11:48:19Z
dc.date.available2018-06-21T11:48:19Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58706
dc.description.abstractTutkittavan ilmiön keskiössä ovat opettajien kokemukset heterogeenisten oppilasryhmien mukanaan tuomista haasteista ja helmistä sekä monenlaiset oppijat huomioivista ohjauksen tavoista. Haastattelin Mark T. Bevanin (2014) fenomenologisella mallilla kolmea kuvataidetta opettavaa opettajaa. Aineiston analyysin suoritin hermeneuttisella otteella. Kyseessä on laadullinen tutkimus. Opettajien kokemusten mukaan kuvataiteen opiskelu on jokaisen oppijan omanlainen matka, jonka varrella tapahtuu henkilökohtaista ja taidollista kasvua hyvin moninaisilla tavoilla. Opettajat auttavat, tukevat ja ohjaavat jokaisen oppilaan yksilölliset tarpeet huomioiden. Tässä kohtaamisessa oppilaantuntemus on keskeisessä roolissa. Opettajien kokemusten mukaan pienet oppilasryhmät edesauttavat oppimista, koska opettajalla on silloin enemmän aikaa jokaiselle oppilaalleen ja siten myös mahdollisuuksia riittävän tuen antamiseen kullekin oppijalle. Opetusryhmien koot nousevatkin esiin merkittävänä tekijänä liittyen opettajien työssäjaksamiseen. Mielenterveysongelmaisten oppilaiden määrän kasvu näkyy erään haastattelemani opettajan työssä. Huoli opetusalan tulevaisuuden tilasta haasteineen, opetusjärjestelyineen ja vastuutehtävineen on tulkittavissa haastatteluaineistosta. Opettajankoulutukseen tarvitaan laajempaa erityispedagogista koulutusta, jonka yhteyteen tulisi liittää myös rohkean opettajan turvallisuustaidot. Inkluusion nimissä tehtyjä koulutusta koskevia ratkaisuja pitäisi valvoa, jotta perusopetuksen tasa-arvoisuus pystyttäisiin takaamaan.fi
dc.format.extent101
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermonenlaiset oppijat
dc.title”Nyt mä oon antanu sulle annettavani ja hyvää matkaa.” : opettajien kokemuksia heterogeenisten oppilasryhmien ohjauksesta kuvataideopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806213324
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.subject.ysofenomenologia
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoerityisoppilaat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot