Show simple item record

dc.contributor.advisorTerävä, Johanna
dc.contributor.authorVeijanen, Jatta
dc.date.accessioned2018-06-20T08:05:55Z
dc.date.available2018-06-20T08:05:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58644
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työhön perehdytystä lastentarhanopettajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena työhön perehdytys näyttäytyi uuden työn alkaessa sekä kuinka perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodeissa. Tutkimuksessa perehdytystä lähestyttiin päiväkodin työympäristön sekä ammatillisen kehittymisen kautta. Perehdytyksen kuuluisi olla suunnitelmallista toimintaa, jolle on omat lainsäädäntönsäkin. Tutkimuksessa tarkasteltiin seuraavanlaisia tutkimuskysymyksiä: Mitä lastentarhanopettajat kertovat perehdytyksestä? Mitä lastentarhanopettajat kertovat perehdyttämisen ja ammatillisen kehittymisen välisestä yhteydestä? Miten perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodissa? Aineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake laitettiin liikkeelle sähköpostitse sekä Facebookissa sijaitsevaan varhaiskasvattajille suunnattuun suljettuun ryhmään. Aineisto koostui yhteensä 77 vastauksesta, joita analysoitiin teemoittelun avulla. Tulosten mukaan perehdytys koettiin lähes poikkeuksetta merkittävänä tapahtumana uuden työn aloitukseen. Keskeisenä havaintona oli, että perehdytystä kaivattiin enemmän ja sen toivottiin olevan suunnitellumpaa kuin mitä sen koettiin olleen. Epäjärjestelmällisyys, ajan puute sekä asioiden yksin läpikäyminen liittyivät kokemukseen riittämättömästä perehdytyksestä. Myös ammatillinen kehitys koettiin kasvavan perehdytykseen liittyvän keskustelun välityksellä. Kehittämiskohteiksi nousi perehdytysmateriaali, ajan hallinta sekä avoin keskustelu.fi
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.title"Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806203278
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysolastentarhanopettajat
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record