"Sen tärkeyttä ei voida sivuuttaa koskaan!" : lastentarhanopettajien perehdytyskokemuksia päiväkodeissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella työhön perehdytystä lastentarhanopettajan näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, minkälaisena työhön perehdytys näyttäytyi uuden työn alkaessa sekä kuinka perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodeissa. Tutkimuksessa perehdytystä lähestyttiin päiväkodin työympäristön sekä ammatillisen kehittymisen kautta. Perehdytyksen kuuluisi olla suunnitelmallista toimintaa, jolle on omat lainsäädäntönsäkin. Tutkimuksessa tarkasteltiin seuraavanlaisia tutkimuskysymyksiä: Mitä lastentarhanopettajat kertovat perehdytyksestä? Mitä lastentarhanopettajat kertovat perehdyttämisen ja ammatillisen kehittymisen välisestä yhteydestä? Miten perehdytystä voitaisiin kehittää päiväkodissa?
Aineistoa kerättiin sähköisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake laitettiin liikkeelle sähköpostitse sekä Facebookissa sijaitsevaan varhaiskasvattajille suunnattuun suljettuun ryhmään. Aineisto koostui yhteensä 77 vastauksesta, joita analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten mukaan perehdytys koettiin lähes poikkeuksetta merkittävänä tapahtumana uuden työn aloitukseen. Keskeisenä havaintona oli, että perehdytystä kaivattiin enemmän ja sen toivottiin olevan suunnitellumpaa kuin mitä sen koettiin olleen. Epäjärjestelmällisyys, ajan puute sekä asioiden yksin läpikäyminen liittyivät kokemukseen riittämättömästä perehdytyksestä. Myös ammatillinen kehitys koettiin kasvavan perehdytykseen liittyvän keskustelun välityksellä. Kehittämiskohteiksi nousi perehdytysmateriaali, ajan hallinta sekä avoin keskustelu.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kysymys-vastaus-vieruspari lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten vuorovaikutuksessa
Taivassalo, Ella (2016)Tutkimus käsittelee lastentarhanopettajien ja kakkoskielisten lasten välisiä kysymyksiä ja vastauksia kahdenvälisissä keskustelutilanteissa. Tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia kysymyksiä ja vastauksia keskusteluissa ... -
Työnilo : lastentarhanopettajien huippukokemukset työhyvinvointia rakentamassa
Karhu, Ritva (2010)Tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien työhön liittyviä huippukokemuksia. Teoreettisena lähtökohtana toimii Csikszentmihalyin flowkäsite. Ilmiötä lähestytään kolmen tutkimusongelman avulla, joilla selvitetään ... -
Kohti vahvaa vanhemmuutta : lastentarhanopettajien käsityksiä vanhemmuuden tukemisesta päiväkodissa
Hirvilammi, Crista (2002) -
Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
Virtanen, Anna; Runtti, Soile (2017)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja ... -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.