Tracing the traceur : discourses of authenticity and commodification of professional parkouristes
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa perehdytään diskurssianalyysin keinoin jyväskyläläisten ammattilaisparkouraajien näkemyksiin siitä, mikä määrittelee autenttisuutta parkour-kulttuurissa. Erityistä huomiota kiinnitetään parkouraajien tapaan arvottaa ja arvioida autenttisuutta suhteessa lajiyhteisön voimakkaaseen kasvuun, popularisoitumiseen ja alati lisääntyvään kaupallistumisen, tavaraistumisen (commodification) sekä urheilullistamisen vaateeseen. Tutkimuksessa luodaan myös katsaus kielten rooliin autenttisuuden luomisen välineinä.
Tutkimus nojaa haastatteluaineistoon, joka on kerätty maalis-toukokuussa 2016. Haastateltavia oli 4. Haastatteluaineiston pohjalta kerättiin diskurssianalyyttisin keinoin tietoa siitä, miten autenttisuus ja arvottaminen rakentuvat parkour-kulttuurissa. Diskursseissa havaittiin aiemmankin tutkimuksen huomioia, yleis-parkourillisia asenteita ja arvoja, jotka liittyvät lajin filosofiaan, juuriin, perinteisiin ja vastakulttuurisuuteen. Kielenkäytölle annettiin vain vähän autenttisuutta lisäävää merkitystä, mikä on vaihtoehtolajeissa (esim. skeittaus, bleidaus) epätyypillistä. Tavaraistumisen ja kaupallistumisen suhteen haastateltavat rakensivat vastakkainasetteluita vapaan lajikulttuurin ja hyvien arvojen sekä turmelevaksi katsotun ”ulkopuolisten” ja ”rahavallan välille”.
Tutkimuksen pohjalta vaikuttaa siltä, että parkourin määrittelyjä ja tiukkoja rajanvetoja pakeneva luonne ammentaa kuitenkin runsaasti arvoja lajin juurista ja traditiosta, joita pidetään tärkeinä kiinnekohtina ja ohjaavina suuntamerkkeinä lajikulttuurin muutoksenkin keskellä.
...
This MA Thesis investigates the discourses utilized by professional parkouristes to define and signal authenticity of and within parkour culture. Special attention is given to discourses relating to the increaed marketization, commodification and popularity of parkour, which sets challenges for the culture as it becomes more mainstream. The role of languages in building authenticity is also briefly discussed. The research is based on an interview data collected in march-may 2016.
Language seems to have a minor role as authenticity marker for parkouristes, whereas authenticity in relation to commodification and marketization was built by juxtaposing "the outsiders" and capitalist logic with the perceived "original values and ethos" of parkour.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Policing language in the world of new work : the commodification of workplace communication in organizational consulting
Nissi, Riikka; Hirsto, Heidi (Walter de Gruyter GmbH, 2023)This paper examines how the shift to knowledge and innovation economy has created new sites for the commodification of language and communication in the context of organizational consulting. The data come from a consultant-led ... -
Commodification of Tibetan culture by socially mediated place branding
Miao, Yuanke (2022)This study analysed the tourism-oriented place branding videos of a state- controlled Tibetan celebrity published via social media. The analysis applied multimodal discourse analysis as the methodological tool to examine ... -
Egyén és közösseg : Jean-Paul Sartre Critique de la raison dialectique című műve a magyar recepció tükrében
Bene, Adrián (University of Jyväskylä, 2009) -
Christian metal online : the discursive construction of identity and culture
Jousmäki, Henna (University of Jyväskylä, 2015) -
Semiotics of pride and profit: interrogating commodification in indigenous handicraft production
Dlaske, Kati (Routledge, 2014)This study investigates the shifting terrain of pride, profit and power relations in minority language communities under contemporary globalisation. While “pride” associates linguistic-cultural heritage with identity and ...