Kreikkalaisvaikutteiden vastaanottaminen myöhäistasavallan Roomassa : filosofian hyväksyminen Ciceron teoksessa De oratore
Toisella ja ensimmäisellä vuosisadalla eKr. roomalainen yhteiskunta ajautui yhä tiiviimmin tekemisiin kreikkalaisperäisten vaikutusten kanssa, ja se joutui ratkaisemaan suhteensa niihin laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Roomalaiset hyväksyivät kreikkalaisia aloja omista lähtökohdistaan käsin. Mitä käytännöllisempi tai arkipäiväisesti soveltuvampi ala oli kyseessä, sitä helpommin se yleisesti hyväksyttiin. Sitä vastoin tiettyjen abstraktien alojen, kuten filosofian, hyväksyminen oli kompleksinen prosessi. Marcus Tullius Ciceron teos De oratore oli ensimmäinen latinankielinen päämäärätietoinen esitys tehdä filosofiasta yleisesti hyväksytty ala roomalaisten keskuudessa. Vaikea kulttuurihistoriallinen tilanne tekee teoksen argumentaatiosta kuitenkin äärimmäisen hankalaa, mistä syystä on myös nähty, ettei Cicero kykene puolustamaan teoksessaan filosofian asemaa. Kulttuuri- ja henkilöhistoriallisen taustoituksen jälkeen analysoin teoksen De oratore filosofiaa koskevan diskurssin eräänlaisena tapaustutkimuksena. Esitän, että Cicero argumentoi teoksessaan onnistuneesti filosofian aseman, mutta samalla selitän ajanjaksosta johtuvia argumentaatioon liittyviä vaikeuksia sekä sitä, mitä erityisiä kirjallisteknisiä keinoja Cicero teoksessaan käyttää. Tuon myös esille, miten laaja-alainen kysymys filosofian hyväksyminen oli ja miten se liittyi moniin asioihin ja ilmiöihin roomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkimukseni tuo lisävaloa siihen, miten filosofiaa alettiin hyväksyä suhteessa roomalaisen yhteiskunnan tapoihin, käytänteisiin, riitteihin, instituutioihin sekä erityisesti hieman aiemmin juurtuneisiin tieteisiin, retoriikkaan ja politiikan teoriaan. Tältä pohjalta voidaan ymmärtää paremmin sitä, miten tieteiden monikenttäisyys vaikutti tieteiden muotoutumiseen. Filosofian kohdalla tämä tarkoitti esimerkiksi sitä, miten roomalainen poliittisen ajattelun ja retoriikan ideaali vaikuttivat siihen, minkälaista filosofiaa Roomassa alettiin hyväksyä kulminoivassa historiallisessa transitiovaiheessa. Taustalla vaikuttivat keskeisesti Ciceron ajattelijapersoona sekä hänen laaja kulttuurihankkeensa De oratore, joka vaikutti myöhemmin useisiin hänen omiinsa ja muiden ajattelijoiden teoksiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29768]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Reconsidering authorship in the Ciceronian corpus through computational authorship attribution
Vainio, Raija; Välimäki, Reima; Hella, Anni; Kaartinen, Marjo; Immonen, Teemu; Vesanto, Aleksi; Ginter, Filip (Centro di Studi Ciceroniani, 2019)In recent years, methods of computational authorship attribution have offered promising results for the reattribution of classical texts. We use and further develop these methods to verify the authorship of several texts ... -
Homoseksuaalisuus osana moraalisyytöksiä Ciceron retoriikassa
Kalmari, Pauliina (2001) -
Fainomena Aratea : tähtiä ja tähdistöjä kuvaavat adjektiivit Ciceron, Germanicuksen ja Avienuksen käännöksissä
Koski, Sami (2002)Kreikkalainen Aratos Soloslainen kirjoitti tähtitaivasta kuvailevan heksametri-mittaisen Fainomena-opetusrunoelman n. 270 eKr. Teos oli tunnettu kautta koko antiikin ajan, ja sitä käytettiin pohjana useissa muissa tähtitiedettä ... -
Vai pelkkää retoriikkaa? 11, Uusia kaikuja, välähdyksiä ja heijastuksia : poimintoja poliittisen ajattelun ja kielen muutoksista
Kronlund, Anna; Lepistö, Antti (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Eläimet Martialiksen ylistys- ja ivaepigrammeissa
Piippo, Pasi (2015)Tutkin työssäni eläinmainintoja Martialiksen ylistys- ja ivaepigrammeissa. Martialis ylistää esimerkiksi keisaria tai maaseutua ja ivaa muun muassa himokkaita vanhoja naisia ja huonoja runoilijoita. Valitsin nämä epigrammit, ...