dc.contributor.author | Parkkinen, Jari | |
dc.date.accessioned | 2018-06-04T04:30:13Z | |
dc.date.available | 2019-02-03T22:35:32Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Parkkinen, J. (2018). Narodnost Neuvostoliiton musiikkipolitiikassa 1930-luvulla. <i>Idäntutkimus</i>, <i>2018</i>(1), 54-68. <a href="https://journal.fi/idantutkimus/article/view/70767" target="_blank">https://journal.fi/idantutkimus/article/view/70767</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28062674 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58288 | |
dc.description.abstract | Artikkeli käsittelee yhden keskeisimmän sosialistista realismia määrittäneen alakäsitteen,
narodnostin (suom. ”kansallisuus” tai ”kansanomaisuus, kansanomainen henki, kansallinen
omaleimaisuus”), historiaa ja käyttöönottoa Neuvostoliiton musiikkipolitiikassa 1930-luvulla.
Tutkimuksellisena lähestymistapana sovelletaan käsitehistorian ja diskurssintutkimuksen
periaatteita kiinnittäen huomiota erityisesti poliittisesti merkityksellisten käsitteiden
historiallisuuteen. Narodnost oli käsite, jonka avulla perusteltiin taidemusiikin kaanonin ja
erityisesti romantiikan aikakauden musiikin sopivuus sosialistiseen yhteiskuntaan. Käsitteen
avulla vallankumouksellisuuden ja edistyksellisyyden diskursseihin liitettiin Stalinin aikana
esiin nostetut uudet, traditionaaliset näkemykset, kuten Venäjän suurvaltahistoria ja
venäläinen korkeakulttuuri. Narodnost otettiin käyttöön musiikkikeskusteluissa erityisesti
1930-luvun jälkipuoliskolla, mikä osuu niin ajallisesti kuin temaattisesti yksiin musiikin nk.
ensimmäisen antiformalistisen kampanjan kanssa vuonna 1936. Tämän vuoksi artikkelissa
käsitellään tarkemmin vuoden 1936 ja sen jälkeen seuranneita muutoksia
musiikkikeskustelussa. Erityisesti huomiota kiinnitetään siihen, kuinka narodnost liitettiin
antiformalistisen kampanjan keskellä olleeseen säveltäjään, Dmitri Šostakovitšiin.
Tapausesimerkkinä toimii hänen viides sinfoniansa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura | |
dc.relation.ispartofseries | Idäntutkimus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/idantutkimus/article/view/70767 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Neuvostoliitto | |
dc.title | Narodnost Neuvostoliiton musiikkipolitiikassa 1930-luvulla | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805232738 | |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Venäjän kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | Russian Language and Culture | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-05-23T09:15:23Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 54-68 | |
dc.relation.issn | 1237-6051 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 2018 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © Parkkinen & Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura, 2018. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | kulttuuripolitiikka | |
dc.subject.yso | musiikkipolitiikka | |
dc.subject.yso | sosialistinen realismi | |
dc.subject.yso | kansallinen kulttuuri | |
dc.subject.yso | käsitehistoria | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13671 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18275 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5014 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8490 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21757 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |