Movesta virtaa! -oppaan käyttäjäkokemukset
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmani tarkoituksena oli tehdä Movesta virtaa! -opas 5-luokkalaisille ja tutkia oppaan käyttäjäkokemuksia. Lisäksi tutkin, onko oppilaan liikunta-aktiivisuus, liikuntamyönteisyys tai arvio omasta liikuntakyvykkyydestä yhteydessä oppaan käyttämiseen. Oleellista oli perehtyä, miten nuoren tulee liikkua terveyden kannalta ja miten oppaasta saisi rakennettua oppilaille mielenkiintoisen. Tarkoituksenani oli selvittää, onko kirjallisesta liikuntamateriaalista hyötyä oppilaille ja heidän vanhemmilleen.
Tutkimusmenetelmänä käytin oppaan tekemisessä kirjallisuuskatsausta ja oppaan käyttäjäkokemuksia tutkiessa kyselyä. Kysely sisälsi suljettuja kysymyksiä ja kaksi avointa kysymystä. Kohderyhmänä olivat 5-luokan oppilaat kolmesta alakoulusta, joista jokaisesta osallistui yksi tai kaksi luokkaa. Tutkittavia oppilaita oli yhteensä 74, joista 43 tyttöä ja 31 poikaa. Oppilaiden vanhemmista tutkimukseen osallistui 27. Aineisto analysoitiin määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tutkimustulosten analysoinnissa käytin SPSS tilastoanalyysiohjelmaa ja teemoittelua. Käytössä olivat suorat jakaumat (prosentit), korrelaatiot ja keskiarvotestit (t-testi) ja varianssianalyysi.
Oppilaista noin 24 prosentia oli sitä mieltä, että opas on hyödyllinen ja jokseenkin samaa mieltä noin 39 prosenttia. Suurin osa (65 %) oppilaista koki oppaan helpottavan ainakin osittain liikuntataitojen ja kunnon osa-alueiden (kestävyys, voima, nopeus, liikkuvuus) kehittämistä. Oppilaiden avoimissa vastauksissa tuli esille, että paljon liikkuvilla ei ollut aikaa tai tarvetta oppaan käyttöön. Osa oppilasta koki, että sai oppaasta uusia liikuntavinkkejä ja se kannusti liikkumaan.
Vanhemmista 24 prosentia oli täysin samaa mieltä väitteestä, että opas on hyödyllinen ja osittain samaa mieltä 40 prosenttia. Suurin osa vanhemmista (56%) koki, että oppaan avulla pystyisi neuvomaan lastaan kehittämään liikuntataitojaan ja kunnon eri osa-alueitaan.
Oppilailla liikunnasta pitämisellä oli tilastollisesti merkitsevä yhteys oppaaseen perehtymiseen, oppaan harjoitteiden sekä leikkien ja pelien tekemiseen. Liikunta-aktiivisuudella eikä oppilaan liikuntakyvykkyydellä ollut yhteyttä oppaan käyttämiseen.
Vanhemman oppaaseen perehtyminen ja oppaan harjoitteiden ja pelien pelaaminen lapsen kanssa oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä keskenään. Jos vanhempi tykkäsi liikunnasta, oli todennäköisempäää, että hän teki oppaan pelejä ja leikkejä enemmän lapsen kanssa.
...
The study consisted of three segments. Firstly, one purpose was to design a physical exercise guide Movesta virtaa! for Finnish 5th grade students in basic education and study the guide’s user experiences. Secondly, the thesis studied how students’ physical activity, positive attitude toward exercise and sport skills affect the use of the guide in their free time. The emphasis in this study was to find out exercises that can improve students’ physical health and be motivating for them. Finally, the thesis studied if a written guide is useful for students and for their parents. A literature review and a questionnaire were used as methods. The questionnaire included open and closed questions. It was conducted in three different Finnish comprehensive schools, in each school; one or two classes participated in the questionnaire. There were 74 students, 43 girls and 31 boys from 5th grade. In addition, 27 students’ parents answered the questionnaire. The data was analysed by using quantitative method. The SPSS-programme was used for closed questions and for thematising open questions.
The results showed that twenty-four percent of the students found the guide to be useful and thirty-nine percent found it to be somewhat useful. The majority, sixty-five percent, found the guide to be somewhat useful in improving for instance their stamina, strength, speed and mobility. The study found out that those students, who already have a physically active life, do not need the guide or they did not have enough time to focus on it. Some students responded that the guide offered new exercise movements, tips and it encouraged them to be more physically active. Twenty-four percent of the students’ parents thought that the guide was useful and forty percent of the parents thought that the guide was somewhat useful. However, the majority of the parents found that the guide instructed them to help their child to develop their physical skills.
The attitude towards physical activity and sports had a statistical significance for those who read the guide. Physical activity nor the capability to be physically active had no statistical significance in using the guide. However, there was a statistical significance when parents’ answers were compared. If a parent had a positive attitude towards physical activity, it was more likely that he or she was more active in using the guide with the child.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Happohirviöistä maagereihin : välituntitoiminnasta virtaa luokkahuonetyöskentelyyn?
Ottelin, Auli (University of Jyväskylä, 2015) -
Psykologisen itsehoito-oppaan käyttö lyhytterapiassa : vaikutus mielialaan ja hyvinvointiin sekä oppaan käyttökokemukset
Granlund, Anna (2011)Masennus on toimintakykyä ja elämänlaatua alentava mielialahäiriö, jolla on vakavia seurauksia sekä yksilölle että yhteiskunnalle. Oireyhtymä on yleisyydestään huolimatta edelleen alihoidettu, ja kärsii muun muassa ... -
1.-luokkalaisten liikunta-aktiivisuus ja kouluajan ulkopuolella tapahtuva liikkuminen : vuoden 2018 LIITU -tutkimuksen tuloksia
Keppo, Niina (2021)Aikaisemmat tutkimukset, kertovat että päivittäinen arkiliikkuminen on vähentynyt huomattavasti jo varhaiskasvatus- ja kouluikäisillä lapsilla. Sen sijaan liikunnan harrastaminen ei ole vähentynyt kouluikäisten keskuudessa. ... -
Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä : omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla
Karjula, Henri (2014)TIIVISTELMÄ Henri Karjula (2014). Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä. Omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
Lapsuuden kilpaurheilun, ohjatun ja omatoimisen liikunnan yhteys keski-iän liikunta-aktiivisuuteen naisilla
Honkonen, Essi (2018)Liikkumattomuus on maailmanlaajuinen ongelma, joka lisää sairastumisriskiä. Lasten liikunta-aktiivisuus vähenee selvästi iän myötä, mutta pysyy suurempana niillä, jotka ovat lapsuudessaan olleet liikunnallisesti aktiivisempia. ...