Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRoikonen, Milja
dc.date.accessioned2018-05-31T08:48:05Z
dc.date.available2018-05-31T08:48:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58249
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka elokuvamusiikki vaikuttaa kuulija-katsojassa herääviin tunteisiin. Asiaa lähestytään musiikkipsykologian avulla pohjustaen tutkimusta muun muassa kertomalla musiikin herättämistä tunteista. Nykypäivänä elokuvamusiikin tärkeyttä elokuvassa korostetaan enemmän ja enemmän, vaikka sen tehtävät ovat kuitenkin vuosikymmeniä pysyneet samanlaisina. Määrällinen tutkimus toteutettiin kuuntelukokeen avulla. Tutkimusmenetelmänä toimi klassinen koeasetelma. Tutkimuksen aineisto koostui kahden ryhmän vastauksista kyselylomakkeeseen. Toinen ryhmistä näki kohtauksen elokuvasta Donnie Darko musiikin kanssa ja toinen ryhmä näki saman kohtauksen ilman musiikkia. Ryhmä, joka näki kohtauksen Donnie Darko -elokuvasta ilman musiikkia, näki elokuvasta Tri Outolempi kohtauksen musiikin kanssa, kun taas Donnie Darko -elokuvan kohtauksen musiikin kanssa nähnyt ryhmä näki sen ilman musiikkia. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 22, joista puolet sattuivat olemaan miehiä ja puolet naisia. Tutkimus osoitti, että eri ryhmien koehenkilöissä heräämissä tunteissa on huomattu tilastollisesti melkein merkitseviä eroja. Tutkimuksessa ilmeni myös odottamaton tulos miehissä ja naisissa heränneissä tunteissa, kun nähdyssä elokuvakohtauksessa käytettiin musiikkia, joka on kontrapunktisessa suhteessa kuvan kanssa.fi
dc.format.extent26
dc.language.isofi
dc.titleElokuvamusiikin vaikutus kuulija-katsojassa herääviin tunteisiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805312947
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysokontrapunkti
dc.subject.ysoparafraasit (musiikki)
dc.subject.ysoelokuvamusiikki
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot