dc.contributor.author | Roikonen, Milja | |
dc.date.accessioned | 2018-05-31T08:48:05Z | |
dc.date.available | 2018-05-31T08:48:05Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58249 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka elokuvamusiikki vaikuttaa kuulija-katsojassa herääviin tunteisiin. Asiaa lähestytään musiikkipsykologian avulla pohjustaen tutkimusta muun muassa kertomalla musiikin herättämistä tunteista. Nykypäivänä elokuvamusiikin tärkeyttä elokuvassa korostetaan enemmän ja enemmän, vaikka sen tehtävät ovat kuitenkin vuosikymmeniä pysyneet samanlaisina.
Määrällinen tutkimus toteutettiin kuuntelukokeen avulla. Tutkimusmenetelmänä toimi klassinen koeasetelma. Tutkimuksen aineisto koostui kahden ryhmän vastauksista kyselylomakkeeseen. Toinen ryhmistä näki kohtauksen elokuvasta Donnie Darko musiikin kanssa ja toinen ryhmä näki saman kohtauksen ilman musiikkia. Ryhmä, joka näki kohtauksen Donnie Darko -elokuvasta ilman musiikkia, näki elokuvasta Tri Outolempi kohtauksen musiikin kanssa, kun taas Donnie Darko -elokuvan kohtauksen musiikin kanssa nähnyt ryhmä näki sen ilman musiikkia. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 22, joista puolet sattuivat olemaan miehiä ja puolet naisia.
Tutkimus osoitti, että eri ryhmien koehenkilöissä heräämissä tunteissa on huomattu tilastollisesti melkein merkitseviä eroja. Tutkimuksessa ilmeni myös odottamaton tulos miehissä ja naisissa heränneissä tunteissa, kun nähdyssä elokuvakohtauksessa käytettiin musiikkia, joka on kontrapunktisessa suhteessa kuvan kanssa. | fi |
dc.format.extent | 26 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Elokuvamusiikin vaikutus kuulija-katsojassa herääviin tunteisiin | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805312947 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | kontrapunkti | |
dc.subject.yso | parafraasit (musiikki) | |
dc.subject.yso | elokuvamusiikki | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |