dc.contributor.advisor | Rautio, Riitta | |
dc.contributor.author | Kopo, Sakari | |
dc.date.accessioned | 2018-05-29T09:19:59Z | |
dc.date.available | 2018-05-29T09:19:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58209 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen musiikin tekijyyttä tekijöiden omasta näkökulmasta. Elektronisen musiikin tekijyys suhteutettiin länsimaiseen taide- ja populaarimusiikin tekijyyteen. Perinteisen tekijyyskäsityksen mukaan tekijä on taideteoksen alkuperäinen ja itsenäinen luova aikaansaaja. Tekijä on yksi henkilö ja vastuussa teoksesta. Myöhemmin tekijyyskäsite on pirstaloitunut kollektiiviseksi tekijyydeksi, jossa tekijöitä voi olla monia. Tekijä ja samalla tekijyyden käsite hälvenee, kun tekijä alkaa peitellä omaa tekijyyttään, eikä yleisölle ole aina varmaa, kuka on teoksen takana. Elektronisen musiikin tekijöiden omat käsitykset tekijyydestään kuvaavat elektronisen musiikin tekijyyttä suoraan, joten tutkielman tutkimus perustuu tekijöiden haastattelemiseen.
Aineisto hankittiin haastattelemalla kolmea suomalaista elektronisen musiikin tekijää, joista yksi toimii soolona ja kaksi muodostavat duon. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka analysoitiin fenomenografisen tutkimusstrategian analyysitavan mukaisesti koodaamalla litteroitu haastatteluaineisto ja muodostamalla koodeista laajempia teemoja. Tutkimus osoitti, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät tavoittelevat tekijyyden piilottelua ja heidän musiikin tekeminen on taidelähtöistä. Tekijät eivät tee musiikkia yhteistyössä muiden musiikin tekijöiden kanssa, mutta saattavat tehdä toisten artistien kappaleista remixejä, jolloin sekä tekijä kenen teosta versioidaan, että versioiva tekijä saavat uuteen teokseen nimensä. Tällainen uudelleenversioiminen on elektronisen musiikin yhteisöllistä tekijyyttä. Tekijät käyttävät äänilähteinä elektronisia tietokoneohjelmia, elektronisia instrumentteja sekä miksereiden ja vahvistimien käytöstä kuuluvia häiriöääniä. Äänimateriaali ei sisällä ihmiselle tuttuja perinteisiä akustisten soittimien ääniä, eikä ihmisääntä, jolloin musiikki etääntyy inhimillisyydestä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät pyrkivät piilotettuun tekijyyteen ja samalla tekevät musiikkia taidelähtöisesti. Aineistoni musiikin tekijät edustavat kokeellisen elektronisen musiikin genreä | fi |
dc.format.extent | 37 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tekijä | |
dc.subject.other | elektroninen musiikki | |
dc.subject.other | fenomenografinen analyysi | |
dc.title | Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805292884 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | tekijyys | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |