Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen musiikin tekijyyttä tekijöiden omasta näkökulmasta. Elektronisen musiikin tekijyys suhteutettiin länsimaiseen taide- ja populaarimusiikin tekijyyteen. Perinteisen tekijyyskäsityksen mukaan tekijä on taideteoksen alkuperäinen ja itsenäinen luova aikaansaaja. Tekijä on yksi henkilö ja vastuussa teoksesta. Myöhemmin tekijyyskäsite on pirstaloitunut kollektiiviseksi tekijyydeksi, jossa tekijöitä voi olla monia. Tekijä ja samalla tekijyyden käsite hälvenee, kun tekijä alkaa peitellä omaa tekijyyttään, eikä yleisölle ole aina varmaa, kuka on teoksen takana. Elektronisen musiikin tekijöiden omat käsitykset tekijyydestään kuvaavat elektronisen musiikin tekijyyttä suoraan, joten tutkielman tutkimus perustuu tekijöiden haastattelemiseen.
Aineisto hankittiin haastattelemalla kolmea suomalaista elektronisen musiikin tekijää, joista yksi toimii soolona ja kaksi muodostavat duon. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka analysoitiin fenomenografisen tutkimusstrategian analyysitavan mukaisesti koodaamalla litteroitu haastatteluaineisto ja muodostamalla koodeista laajempia teemoja. Tutkimus osoitti, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät tavoittelevat tekijyyden piilottelua ja heidän musiikin tekeminen on taidelähtöistä. Tekijät eivät tee musiikkia yhteistyössä muiden musiikin tekijöiden kanssa, mutta saattavat tehdä toisten artistien kappaleista remixejä, jolloin sekä tekijä kenen teosta versioidaan, että versioiva tekijä saavat uuteen teokseen nimensä. Tällainen uudelleenversioiminen on elektronisen musiikin yhteisöllistä tekijyyttä. Tekijät käyttävät äänilähteinä elektronisia tietokoneohjelmia, elektronisia instrumentteja sekä miksereiden ja vahvistimien käytöstä kuuluvia häiriöääniä. Äänimateriaali ei sisällä ihmiselle tuttuja perinteisiä akustisten soittimien ääniä, eikä ihmisääntä, jolloin musiikki etääntyy inhimillisyydestä.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät pyrkivät piilotettuun tekijyyteen ja samalla tekevät musiikkia taidelähtöisesti. Aineistoni musiikin tekijät edustavat kokeellisen elektronisen musiikin genreä
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Elektronisen musiikin kasvatusta : tapaustutkimus yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin kouluprojektista
Puolakka, Esa (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin oppimisesta. Tarkastelun kohteena ovat elektronisen musiikin luomisen työvälineiden: DAW-ohjelman, ... -
Alakulttuuri median silmin : elektronisen musiikin uutisoinnin diskurssit suomalaisissa sanomalehdissä
Puolakanaho, Markus (2021)Tässä tutkielmassani analysoin elektronisen musiikin uutisoinnin diskursseja suomalaisten sanomalehtien verkkoartikkeleissa. Tarkoitus oli selvittää, miten elektronisesta musiikista puhutaan kaupallisessa mediassa. ... -
"Miten meni noin niinku omasta mielestä?" : luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista
Lähdekorpi, Anu; Martin, Marjaana (2016)Lähdekorpi, A. & Martin, M. 2016. "Miten meni noin niinku omasta mielestä?" Luokanopettajien käsityksiä musiikin arvioinnista. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Luovuuden tuki : omaehtoisen kokeellisen musiikin tekijöiden kokemuksia yhteisöstään
Sivonen, Panu (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin 2000-luvun taitteessa syntynyttä ja edelleen aktiivista omaehtoisen kokeellisen musiikin yhteisöä Suomessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset tekijät määrittävät yhteisöä sen ... -
Musiikin oppikirjantekijöiden suhde monikulttuuriseen musiikkikasvatukseen
Pietarila, Mari (2007)