Show simple item record

dc.contributor.advisorRautio, Riitta
dc.contributor.authorKopo, Sakari
dc.date.accessioned2018-05-29T09:19:59Z
dc.date.available2018-05-29T09:19:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58209
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen musiikin tekijyyttä tekijöiden omasta näkökulmasta. Elektronisen musiikin tekijyys suhteutettiin länsimaiseen taide- ja populaarimusiikin tekijyyteen. Perinteisen tekijyyskäsityksen mukaan tekijä on taideteoksen alkuperäinen ja itsenäinen luova aikaansaaja. Tekijä on yksi henkilö ja vastuussa teoksesta. Myöhemmin tekijyyskäsite on pirstaloitunut kollektiiviseksi tekijyydeksi, jossa tekijöitä voi olla monia. Tekijä ja samalla tekijyyden käsite hälvenee, kun tekijä alkaa peitellä omaa tekijyyttään, eikä yleisölle ole aina varmaa, kuka on teoksen takana. Elektronisen musiikin tekijöiden omat käsitykset tekijyydestään kuvaavat elektronisen musiikin tekijyyttä suoraan, joten tutkielman tutkimus perustuu tekijöiden haastattelemiseen. Aineisto hankittiin haastattelemalla kolmea suomalaista elektronisen musiikin tekijää, joista yksi toimii soolona ja kaksi muodostavat duon. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka analysoitiin fenomenografisen tutkimusstrategian analyysitavan mukaisesti koodaamalla litteroitu haastatteluaineisto ja muodostamalla koodeista laajempia teemoja. Tutkimus osoitti, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät tavoittelevat tekijyyden piilottelua ja heidän musiikin tekeminen on taidelähtöistä. Tekijät eivät tee musiikkia yhteistyössä muiden musiikin tekijöiden kanssa, mutta saattavat tehdä toisten artistien kappaleista remixejä, jolloin sekä tekijä kenen teosta versioidaan, että versioiva tekijä saavat uuteen teokseen nimensä. Tällainen uudelleenversioiminen on elektronisen musiikin yhteisöllistä tekijyyttä. Tekijät käyttävät äänilähteinä elektronisia tietokoneohjelmia, elektronisia instrumentteja sekä miksereiden ja vahvistimien käytöstä kuuluvia häiriöääniä. Äänimateriaali ei sisällä ihmiselle tuttuja perinteisiä akustisten soittimien ääniä, eikä ihmisääntä, jolloin musiikki etääntyy inhimillisyydestä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät pyrkivät piilotettuun tekijyyteen ja samalla tekevät musiikkia taidelähtöisesti. Aineistoni musiikin tekijät edustavat kokeellisen elektronisen musiikin genreäfi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertekijä
dc.subject.otherelektroninen musiikki
dc.subject.otherfenomenografinen analyysi
dc.titleElektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805292884
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysotekijyys
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright