Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorKarhunen, Jaakko
dc.date.accessioned2018-05-29T09:08:33Z
dc.date.available2018-05-29T09:08:33Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58204
dc.description.abstractVuoropohjaisia pelejä pelaavien ohjelmien pitää pystyä suunnittelemaan siirtonsa. Tutkielmassa perehdytään minmax-alrogitmin ja alfa-beta-karsinnan toimintaan, perehtymällä niistä tuotettuun kirjallisuuteen. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää, ovatko minimax- ja alfa-beta-algoritmit tehokkaita vuoropohjaisten pelien tekoälyn päätöksenteossa. Niiden toimintaan ja rakenteeseen perehdytään shakkia esimerkkinä käyttäen. Algoritmit ovat toimivia tarkoituksessaan, ja niiden avulla tekoäly pystyy suunnittelemaan siirtonsa hyvin.fi
dc.description.abstractPrograms playing turn-based games need to be able to plan their moves. This study will examine minimax- and alpha-beta-algorithms by reading up on the literature written about them. The study's purpose is to investigate, are minimax and alpha-beta-algorithms efficient in the decision making of turn-based games artificial intelligence. Their functions and structure is examined by using chess as an example. The algorithms are functional for this purpose, and with their help the ai can plan its moves well.en
dc.format.extent20
dc.language.isofi
dc.subject.otherminimax
dc.subject.otheralfa-beta
dc.titleMinimax ja alfa-beta-karsinta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805292875
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysoalgoritmit
dc.subject.ysotekoäly


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot