Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorStenzel, Linda
dc.date.accessioned2018-05-16T12:59:42Z
dc.date.available2018-05-16T12:59:42Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57990
dc.description.abstractUutisvälineiden tehtävä on tiedottaa maailman tapahtumista objektiivisesti suurelle yleisölle, mutta usein mediainstituutioiden tavoitteet määrittävät uutisraportoinnin näkökulman. Kielen käytöllä on tärkeä rooli mediadiskursseissa, ja erityisesti representaatioiden luomisessa. Median kuvaukset voivat vaikuttaa yleisön mielipiteeseen aiheista, joihin ihmisillä ei ole kosketusta jokapäiväisessä elämässä. Maan ulkopolitiikka ja väestön mielipide muista maista kuten esimerkiksi Saksasta, joka on johtavassa asemassa Euroopassa, on tärkeä globalisoituneessa maailmassamme. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella miten Saksan parlamenttivaaleja 2017 representoidaan brittiläisessä ja amerikkalaisessa sanomalehdessä sosiaalisten identiteettien ja suhteiden rakentamisen kannalta. Kolmen artikkelin vertaaminen Daily Telegraph-lehdestä ja New York Times -lehdestä näyttää millaisia kielellisiä valintoja on tehty tietyn kuvan muodostamiseksi. Kriittisen diskurssianalyysin menetelmää hyödyntäen ja Agenda Setting -teorian innoittamana tämä tutkimus pyrkii paljastamaan ideologioita ja piilotettuja yhteyksiä kielen ja vallan välillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat hienovaraisia eroja tärkeimpien osallistujien representaatiossa erilaisten kielellisten keinojen käyttämisellä. Tiettyjen näkökohtien keskeiseksi nostamisella ja muiden elementtien poissulkemisella esitetään eri fokuksia, mutta pääasiallisesti molemmat sanomalehdet seuraavat kanslerin näkökulmaa. Näihin tuloksiin perustuen on tärkeä nostaa lukijoiden keskuudessa kriittistä tietoisuutta kielten käytöstä mediassa.en
dc.format.extent28
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othernews media
dc.subject.otherrepresentation
dc.subject.otherGerman elections
dc.subject.otherCritical Discourse Analysis
dc.subject.otherAgenda Setting Theory
dc.title"We will hunt Merkel": Representations of the German elections 2017 in British and American newspapers
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805162634
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglish
dc.date.updated2018-05-16T12:59:42Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot