"We will hunt Merkel": Representations of the German elections 2017 in British and American newspapers

Abstract
Uutisvälineiden tehtävä on tiedottaa maailman tapahtumista objektiivisesti suurelle yleisölle, mutta usein mediainstituutioiden tavoitteet määrittävät uutisraportoinnin näkökulman. Kielen käytöllä on tärkeä rooli mediadiskursseissa, ja erityisesti representaatioiden luomisessa. Median kuvaukset voivat vaikuttaa yleisön mielipiteeseen aiheista, joihin ihmisillä ei ole kosketusta jokapäiväisessä elämässä. Maan ulkopolitiikka ja väestön mielipide muista maista kuten esimerkiksi Saksasta, joka on johtavassa asemassa Euroopassa, on tärkeä globalisoituneessa maailmassamme. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella miten Saksan parlamenttivaaleja 2017 representoidaan brittiläisessä ja amerikkalaisessa sanomalehdessä sosiaalisten identiteettien ja suhteiden rakentamisen kannalta. Kolmen artikkelin vertaaminen Daily Telegraph-lehdestä ja New York Times -lehdestä näyttää millaisia kielellisiä valintoja on tehty tietyn kuvan muodostamiseksi. Kriittisen diskurssianalyysin menetelmää hyödyntäen ja Agenda Setting -teorian innoittamana tämä tutkimus pyrkii paljastamaan ideologioita ja piilotettuja yhteyksiä kielen ja vallan välillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat hienovaraisia eroja tärkeimpien osallistujien representaatiossa erilaisten kielellisten keinojen käyttämisellä. Tiettyjen näkökohtien keskeiseksi nostamisella ja muiden elementtien poissulkemisella esitetään eri fokuksia, mutta pääasiallisesti molemmat sanomalehdet seuraavat kanslerin näkökulmaa. Näihin tuloksiin perustuen on tärkeä nostaa lukijoiden keskuudessa kriittistä tietoisuutta kielten käytöstä mediassa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805162634Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share