Suden uskonnollinen asema antiikin Roomassa
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia suden uskonnollista merkitystä antiikin Roomassa sekä tuoda esille suden ja Rooman välisen erityissuhteen taustoja. Keskeisinä tutkimuskysymyksinäni on selvittää, missä määrin roomalaisten ja lähikansojen susiin liittyvissä kulteissa oli yhteisiä rakennetekijöitä, mikä
oli suden merkitys roomalaisille enne-eläimenä sekä välttelivätkö roomalaiset
susiin kohdistuvaa väkivaltaa.
Tutkimukseni perustuu klassillisen filologian metodiin eli kielellisten dokumenttien kriittiseen tarkasteluun historiallisessa ja kulttuurisessa kontekstissaan.
Osoitan tutkimuksessani, ettei suden uskonnollinen erityisasema rajoittunut antiikin Italiassa pelkästään roomalaisiin. Esitän hypoteesin, että roomalaisten, faliskien ja etruskien parista tunnettujen, suteen liittyvien uskonnollisten
arvostusten taustalla voisi olla Tiberin laakson alueella esihistoriallisena aikana
harjoitettu suden palvonta.
Myös roomalaisen kulttuuripiirin arkielämässä ja -käytännöissä voi nähdä
merkkejä suden poikkeuksellisesta asemasta. Kaupunkialueilla nähdyt sudet
tulkittiin antiikin Roomassa enteiksi. Susi oli ainoa nisäkäs, joka oli roomalaisille merkityksellinen enne-eläin.
Roomalaiset eivät näytä käyttäneen susia amfiteattereiden metsästysnäytöksissä eivätkä aktiivisesti metsästäneen niitä. He pyrkivät välttämään väkivaltaa susia kohtaan muulloinkin, jos se vain oli mahdollista. Syynä väkivallan
kartteluun on mielestäni pidettävä suden antiikin Roomassa nauttimaa uskonnollista erityisasemaa.
...
Julkaisija
University of JyväskyläISBN
978-951-39-7427-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4331Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3574]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Was There a Taboo on Killing Wolves in Rome?
Rissanen, Mika (Fabrizio Serra editore, 2014)The treatment given to wolves differed from the treatment meted out to other large predators. The Romans generally seem to have refrained from intentionally harming wolves. For instance, they were not hunted for pleasure ... -
Susi Rooman valtiollisena symbolina
Rissanen, Mika (2001)Susi oli antiikin Roomalle erottuva valtiollinen symboli. Tässä työssä esittelen, kuinka roomalaiset ja muut kansat käyttivät sutta Rooman vertauskuvana. Pyrin myös selvittämään, miksi juuri sudesta tuli roomalaisten ... -
Oikeudenmukaisuus elollisia olentoja kohtaan : Porfyrioksen pidättäytymisen etiikka
Tuominen, Miira (Teologinen julkaisuseura, 2020)In this article, I argue that Porphyry’s conception of justice in On abstinence is remarkable for several reasons. While I agree with Fay Edwards that Porphyry does not assume the moral status of animals to depend on their ... -
Cultic revelations : studies in modern historical cult personalities and phenomena
Halmesvirta, Anssi (University of Jyväskylä, 2010)This collection of articles contains history papers of the third conference of the joint project of the Hungarian Academy of Sciences and the Academy of Finland titled Cult and Community , held in Jyväskylä, 6 7 ... -
From a petrifying monster to a garden gnome entrepreneur : an analysis of Medusa’s portrayal in Clash of the Titans (1981) and The Lightning Thief (2005)
Kurikka, Anton (2022)Kreikkalaisesta mytologiasta tunnettu Medusa on keskeinen hahmo länsimaisessa kulttuurissa. Kuva Medusan kasvoista on voimakas symboli, johon on liitetty monia tulkintoja niin psykoanalyysistä feministiseen teoriaan. Kuten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.