Virtual reality in specific phobia treatment
Tekijät
Päivämäärä
2018Oppiaine
TietojärjestelmätiedePääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Virtuaalitodellisuutta on ehdotettu apuvälineeksi erilaisten ahdistushäiriöiden hoitoon. Määräkohtainen pelko on ahdistushäiriö, jossa pelko kohdistuu tiettyyn kohteeseen tai tilanteeseen, ja josta moni kärsii joskus elämänsä aikana. Tyypillisesti määräkohtaista pelkoa on hoidettu altistushoidolla. Virtuaalitodellisuus voi kuitenkin tarjota vaihtoehdon perinteiselle hoidolle. Virtuaalitodellisuudella toteutettu altistushoito käyttää virtuaalitodellisuusteknologiaa tuottaakseen virtuaalisia ympäristöjä, joissa potilas voidaan altistaa pelon aiheuttamalle kohteelle tai tilanteelle. Tämän lisäksi virtuaalitodellisuus pystyy tuottamaan voimakkaan tunteen virtuaalimaailmaan kuulumisesta, jota kutsutaan immersioksi, ja joka on tärkeää altistushoidossa. Tämä kirjallisuuskatsauksena tehty kandidaatintutkielma pyrkii löytämään virtuaalitodellisuuden hoitovasteen määräkohtaisten pelkojen hoidossa ja osoittamaan teknologian hyödyt sekä rajoitteet hoidolle. Kirjallisuuteen perustuen, virtuaalitodellisuusteknologian käyttö tuottaa positiivisen hoitotuloksen ja johtaa positiiviseen hoitovasteeseen. Virtuaalitodellisuuslasien käyttö hoidossa on tärkeää, sillä ne mahdollistavat immersion syntymisen. Immersiota voidaan lisätä stimuloimalla käyttäjän eri aisteja. Virtuaalitodellisuus mahdollistaa edullisen hoitomuodon, jota on helppo hallinnoida ja muokata vastaamaan potilaan yksilöllisiä tarpeita. Tästä huolimatta virtuaalitodellisuus saattaa aiheuttaa ei-toivottuja fyysisiä ja psykologisia oireita. Lisäksi virtuaalitodellisuuden käyttöön liittyy eettisiä sekä turvallisuuskysymyksiä.
...
Virtual reality has been suggested as a tool for treating different anxiety disorders. Specific phobia, the fear of a distinct object or situation, is a common disorder affecting many people at some point of their life. Traditionally, specific phobia is treated with exposure-based treatment. Virtual reality may present an alternative for the treatment. Virtual reality exposure therapy uses virtual reality technology to provide the necessary exposure for the phobic patient in a virtual environment. Virtual reality can provide a strong sense of immersion, the sense of being part of the virtual world, which is important for the exposure treatment. This thesis, implemented as a literature review, aims to find the treatment response to virtual reality technology in specific phobia treatment and to point out its benefits and limitations to the treatment. Based on the literature, the use of virtual reality technology yields for a positive treatment outcome and results in a positive treatment response. A head-mounted display is an important technology used in the treatment as it supplies a medium for the sense of immersion. Immersion can be further enhanced by stimulating the different senses of the user. Virtual reality provides a cost-efficient treatment approach that is easy to administer and modify to the needs of the patient. However, undesirable physical and psychological symptoms may arise with the use of virtual reality. Furthermore, ethical and safety concerns exist.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Achieving the Experience of Immersion in Virtual Reality
Nykänen, Niko (2021)VR-ala on kasvamassa. Vaikka modernia VR teknologiaa mainostetaan erityisesti viihdekäyttöön, VR:ää on käytetty lukuisissa ammateissa, ja uskotaan, että VR teknologia tullaan ottamaan käyttöön useissa muissa, kun teknologia ... -
Effects of immersive virtual reality solutions on user learning : value co-creation and co-destruction
Tonteri, Tomi (2022)Virtuaalitodellisuuden (VR) käyttö organisaatioissa on kasvanut osana liiketoimintaa ja opetusta. Tämän on mahdollistanut teknologian kehitys, mikä on puolestaan laskenut VR ratkaisuiden hintoja ja tehnyt niistä vakuuttavampia ... -
Immersive Virtual Reality in Experiential Learning : A Value Co-creation and Co-destruction Approach
Tonteri, Tomi; Holopainen, Jani; Lumivalo, Juuli; Tuunanen, Tuure; Parvinen, Petri; Laukkanen, Tommi (University of Hawai'i at Manoa, 2023)Immersive Virtual Reality (later VR) has its potential in enabling learning experiences. Several studies adopt experiential learning as a key concept to understand the outcomes of VR. This study consists of two parts – the ... -
Immersive Virtual Reality Education Application : Four Development Iterations along Design Science Research Methodology
Holopainen, Jani; Lähtevänoja, Antti; Tuunanen, Tuure (University of Hawaii at Manoa, 2022)This study introduces a research and development process of an immersive Virtual Reality (VR) education application. Altogether four application development iterations are showcased along the Design Science Research ... -
Immersive virtual reality for language education : examining teacher perspectives and implementation ideas for university foreign language learning environments
De Sanctis, Francesca (2024)Virtual reality (VR) has shown potential as a tool for improving the quality of language education (LE). High-immersion VR (iVR) in particular has emerged as promising for its affordance of authentically recreating real-life ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.