"Nythän ei puhuta enää vastaamisesta vaan pohditaan yhdessä sen lapsen kanssa" : lastentarhanopettajien käsityksiä katsomuskasvatuksesta ja sen sisällöistä
Tämä tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksesta ja sen sisällöistä. Tutkimuksen tarkempana kohteena ovat lastentarhanopettajien määritelmät katsomuskasvatuksen käsitteelle, käsitykset katsomuskasvatuksen käytännön toimintatavoista sekä katsomuskasvatuksen käsittely koulutuksessa tai lisäkoulutuksissa. Katsomuskasvatus on syksyllä 2017 voimaan astuneen Varhaiskasvatussuunnitelman perus-teiden (2016) myötä uusi käsite, minkä takia käsitteen syvempi ymmärrys on ajankohtaista.
Tutkimus on toteutettu teemahaastattelemalla neljää jyväskyläläistä lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimusaineiston perusteella lastentarhanopettajien käsitys katsomus-kasvatuksesta on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen. Kuitenkin lastentarhanopettajien käsitys katsomuskasvatuksesta on hyvin laaja, minkä takia käsitteiden tarkemmalle määrittelylle ja sisällöllisten toimintatapojen jakamiselle nähdään tarvetta lisäkoulutuksen muodossa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Ei todellakaan aina perhe asu samassa paikassa. Paitsi lasten kanssa täytyy jonkun asua.” : 5–6-vuotiaiden lasten käsityksiä perheestä ja perheenjäsenyydestä
Loikala, Kaisa (2022)Viimeisten vuosikymmenien aikana suomalaisissa perherakenteissa on tapahtunut suuria muutoksia. Lapsiperheiden kokonaismäärä Suomessa on laskussa ja ydinperhemallin rinnalle on tullut uusia perhemuotoja. Perhettä on tutkittu ... -
Lastentarhanopettajien käsityksiä päiväkodin taidekasvatuksesta
Putkinen, Mirkka (1998) -
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana
Hokkanen, Pauliina (2011)Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.