University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Nythän ei puhuta enää vastaamisesta vaan pohditaan yhdessä sen lapsen kanssa" : lastentarhanopettajien käsityksiä katsomuskasvatuksesta ja sen sisällöistä

Thumbnail
View/Open
704.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Loikala, Kaisa
Date
2018
Discipline
Varhaiskasvatus

 
Tämä tutkimus tarkastelee lastentarhanopettajien käsityksiä varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksesta ja sen sisällöistä. Tutkimuksen tarkempana kohteena ovat lastentarhanopettajien määritelmät katsomuskasvatuksen käsitteelle, käsitykset katsomuskasvatuksen käytännön toimintatavoista sekä katsomuskasvatuksen käsittely koulutuksessa tai lisäkoulutuksissa. Katsomuskasvatus on syksyllä 2017 voimaan astuneen Varhaiskasvatussuunnitelman perus-teiden (2016) myötä uusi käsite, minkä takia käsitteen syvempi ymmärrys on ajankohtaista. Tutkimus on toteutettu teemahaastattelemalla neljää jyväskyläläistä lastentarhanopettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimusaineiston perusteella lastentarhanopettajien käsitys katsomus-kasvatuksesta on Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen. Kuitenkin lastentarhanopettajien käsitys katsomuskasvatuksesta on hyvin laaja, minkä takia käsitteiden tarkemmalle määrittelylle ja sisällöllisten toimintatapojen jakamiselle nähdään tarvetta lisäkoulutuksen muodossa. ...
Keywords
katsomuskasvatus uskontokasvatus lastentarhanopettajien käsitykset varhaiskasvatus päiväkoti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805112537

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4159]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • ”Ei todellakaan aina perhe asu samassa paikassa. Paitsi lasten kanssa täytyy jonkun asua.” : 5–6-vuotiaiden lasten käsityksiä perheestä ja perheenjäsenyydestä 

    Loikala, Kaisa (2022)
    Viimeisten vuosikymmenien aikana suomalaisissa perherakenteissa on tapahtunut suuria muutoksia. Lapsiperheiden kokonaismäärä Suomessa on laskussa ja ydinperhemallin rinnalle on tullut uusia perhemuotoja. Perhettä on tutkittu ...
  • Lastentarhanopettajien käsityksiä päiväkodin taidekasvatuksesta 

    Putkinen, Mirkka (1998)
  • "Ihan normaali, iloinen asia" : lastentarhanopettajien käsityksiä ja havaintoja lasten seksuaalisen kehityksen tukemisesta sekä valmiudet toimia seksuaalikasvattajina päiväkodissa 

    Järvinen, Tuija (2000)
  • Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta 

    Tommola, Tia (2014)
    Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ...
  • Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä : eteisympäristö lapsen paikkana 

    Hokkanen, Pauliina (2011)
    Hokkanen, Pauliina. Lapsen toimijuus päiväkodin fyysisessä ja kulttuurisessa ympäristössä. Eteisympäristö lapsen paikkana. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2011. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre