"Teflon on name. Bros on sen game" : maskuliinisuuden representaatiot Teflon Brothersin Circus-albumilla
Tässä tutkielmassa tarkastelen maskuliinisuuden representaatioita Teflon Brothersin Circus-albumilla. Aihe on ajankohtainen, koska nykyaikaisessa länsimaisessa kulttuurissa sukupuolten kuvaukset ja roolit nousevat usein keskustelunaiheeksi. Sukupuolta kielennetään erilaisissa teksteissä kulttuurisella ja yhteiskunnallisella tasolla. Tämän kautta meille on muodostunut käsitys siitä, mitä maskuliinisuus pitää sisällään ja millainen on tyypillinen mies.
Tällaisten käsitysten syntyyn vaikuttavat erilaiset aiheesta esitetyt diskurssit ja representaatiot, jotka sekä toistavat esitettyjä kuvauksia että luovat uusia käsityksiä maskuliinisuudesta. Tämän vuoksi teoreettisena viitekehyksenäni toimi diskurssintutkimus, joka näkee kielenkäytön sosiaalisena toimintana ja sosiaalista todellisuutta muovaavana. Hyödynsin tutkimuksessani myös representaation käsitettä, joka viitta asioiden uudelleen esittämiseen. Näiden lisäksi käsittelin aihettani sukupuolentutkimukseen sisältyvän miestutkimuksen kautta.
Tarkoituksenani oli selvittää albumin sanoituksia tutkimalla, millaisia maskuliinisuuden representaatioita albumilla esiintyy ja miten niitä kielennetään sanavalintojen kautta. Tähän tavoitteeseen päästäkseni tutkin aineistosta esiin nousevia diskursseja ja representaatioita hyödyntäen kriittistä diskurssianalyysia. Tarkoituksenani oli myös selvittää, edustaako aineiston maskuliinisuus länsimaisessa kulttuurissa esiintyvää perinteistä hegemonista maskuliinisuutta vai löytyykö aineistosta myös vaihtoehtoista maskuliinisuutta.
Aineistosta nousi esiin neljä diskurssia, jotka olen nimennyt seuraavasti: naiset objektina –diskurssi, menestymisdiskurssi, nauttimisdiskurssi ja homososiaalisuusdiskurssi. Nämä diskurssit muodostavat representaation menestyvistä, juhlivista, nauttivista ja veljellisistä naistenmiehistä. Muodostuva representaatio on perinteistä ja hegemonista maskuliinisuutta kuvaava. Aineistosta löytyy representaatio myös naisellisista, emotionaalisista miehistä, mikä rikkoo hegemonisen maskuliinisuuden valta-asemaa aineistossa. Stereotyyppistä maskuliinisuutta kumotaan aineistossa myös huumorin avulla. Nämä marginaaliset maskuliinisuudet ja huumorikuvaukset jäävät kuitenkin vähäiseksi, ja kokonaisuutena muodostuva maskuliininen representaatio on vahvasti hegemoninen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5305]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Älkää unohtako valkoista heteromiestä.” : maskuliinisuuden representaatiot Paperi T:n esikoisrunokokoelmassa post-alfa (2016)
Rantalainen, Ella (2021)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan maskuliinisuuden representaatioita Paperi T:n (Henri Pulkkinen) esikoisrunokokoelmassa post-alfa (2016). Työssä tutkitaan, miten runot rikkovat ja/tai toistavat hegemonista ... -
Apostoli Johanneksen maskuliinisuuden representaatiot kolmessa taideteoksessa
Luostarinen, Iina (2019)Apostoli ja evankelista Johannes, on erittäin mielenkiintoinen ja tunnettu kristillisen taiteen hahmo. Erilaiset taiteen tulkinnat hänestä ja hänen oletetusta elämäntarinastaan voidaan sukupuolinäkökulmasta tarkasteltuna ... -
“Mä en näytä kenellekään ovea, mä vaan haluun avata ne kaikki” : haastattelututkimus maskuliinisuuden diskursseista feministimiesten puheissa
Liukko, Katri (2020)Tutkielmani käsittelee maskuliinisuuden diskursseja nyky-yhteiskunnassa sekä niiden esiintymistä feministimiesten puheissa. Sukupuoliroolit puhuttavat yhteiskunnassa paljon, ja myös vallalla oleva mieskuva on usein esillä ... -
Henkilöhahmojen maskuliinisuuden ja feminiinisyyden representaatioita piirrosanimaatiosarjassa Avatar: Viimeinen tuulentaitaja
Majuri, Elina (2021)Erilaiset mediat ovat jatkuvasti läsnä nykyihmisen arjessa. Representaatioiden kautta muun muassa lastenohjelmat välittävät ideoita ja käsityksiä, jotka vaikuttavat edelleen katsojan maailmankuvaan. Myös sukupuolikäsitykset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.