dc.contributor.advisor | Laine, Timo | |
dc.contributor.author | Halme, Minna | |
dc.contributor.author | Lindström, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2018-04-30T11:56:06Z | |
dc.date.available | 2018-04-30T11:56:06Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869740 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57799 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Halme, Minna & Lindström, Johanna. 2018. Kolme näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin.
Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto.
Opettajankoulutuslaitos. 72 sivua.
Pro gradu -työssämme tutkimme sitä, millaisena yläkoulun yhdeksäsluokkalaiset
nuoret näkevät tulevaisuutensa kymmenen vuoden kuluttua. Tutkimusaineisto
koostui 42:n yhdeksäsluokkalaisen kirjoitelmista koskien omia tulevaisuuskuviaan.
Menetelmänä käytimme tulevaisuuden muistelua.
Tarkastelimme nuorten tulevaisuuskuvia Bourdieun pääomateorian, Havighurstin
kehitystehtäväteorian ja Arnettin muotoutuvan aikuisuuden teorian
kautta. Tutkimuksemme oli laadullinen ja analyysimenetelmänä käytimme sisällönanalyysia.
Tulostemme mukaan nuoret kokivat tärkeänä tulevaisuudessaan taloudellisen
pärjäämisen, koulutuksen ja työn sekä ystävyyssuhteet. Ongelmissa he
useimmiten turvasivat edelleen lapsuudenperheeseensä. Nuoret eivät olleet
vielä läpäisseet kaikkia varhaisen aikuisuuden kehitystehtäviä, vaan heidän voidaan
sanoa olleen muotoutuvan aikuisuuden vaiheessa.
Mielenkiintoista ja pohdinnan arvoista tutkimuksemme tuloksissa oli se,
mitä asioita nuoret eivät nähneet omassa tulevaisuudessaan eli varhaisessa aikuisuudessa
tärkeinä. Näitä kutsuimme sokkopisteiksi, joihin voi ohjauksen
kautta vaikuttaa. Tällaisia sokkopisteitä olivat sosiaalisen aseman merkityksettömyys
tulevaisuudessa sekä kyvyttömyys nähdä oppimista ja taitojen karttumista
muuten kuin formaalisten koulujärjestelmien kautta. Aikuisuus, perheen perustamisen
ja kehitystehtävien läpäiseminen siirtyivät tutkimuksemme tulosten mukaan
myöhemmäksi. Nuorten sokkopisteiden havaitsemattomuuteen voisimme
vastata pätevän oppilaanohjauksen avulla. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (72 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tulevaisuuden muistelu | |
dc.subject.other | tulevaisuuskuvat | |
dc.title | Neljä näkökulmaa nuorten tulevaisuuskuviin | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804302401 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-04-30T11:56:06Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | nuoruus | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | tulevaisuus | |
dc.subject.yso | pääoma | |
dc.subject.yso | aikuisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |