dc.contributor.advisor | Kansikas, Juha | |
dc.contributor.author | Tarvainen, Markku | |
dc.date.accessioned | 2018-04-20T15:15:15Z | |
dc.date.available | 2018-04-20T15:15:15Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869149 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57714 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa on selvitetty palkitun yrittäjyyden syntytekijöitä. Laadullisen tutkimuksen keinoin ja teemahaastatteluiden kautta perehdyttiin viidentoista kotipaikkakunnillaan vuoden 2017 Yrittäjäksi valitun tarinaan. Kohderyhmän jäsenet ovat kaikki Keski-Suomen maakunnasta ja heidän yrityksensä toimivat teknologia-aloilla. Yrittäjätarinoiden kautta muodostuu kuva kunkin palkitun polusta yrittäjäksi, urasta yrittäjänä sekä ammatillisiin valintoihin vaikuttaneista tekijöistä.
Tutkimus kasvattaa ymmärrystä siitä, minkälaisista lähtökohdista kohderyhmän jäsenet ovat yrittäjiksi ponnistaneet, sekä mitkä olivat heidän motiivinsa ja inspiraationsa lähteä yrittäjän urapolulle. Tutkimustulokset antavat myös uuden näköalan ammattimaista yrittäjyyttä synnyttäviin tai vahvistaviin tekijöihin, joita on hyvä ottaa huomioon kasvatettaessa, koulutettaessa ja valmennettaessa tulevia potentiaalisia yrittäjiä.
Tutkimuksen aineisto koostuu 15 yrittäjän haastattelusta, jotka on jäsennetty kuuden tutkimusprosessin tuloksena syntyneen teeman ja niistä muodostuneen tarkastelukehikon kautta. Kaksi tarkastelukehikon teemoista (henkilöhistoria ja toimintaympäristö) valottaa yrittäjien henkilökohtaisia taustatekijöitä, ja neljä teemoista (tilaisuus, ansainta, kannattavuus ja jatkuvuus) kertoo valinnoista sekä niihin vaikuttavista tekijöistä.
Yrittäjien narratiiveissa tulee esille yrittäjyyteen työntäviä ja vetäneitä tekijöitä, näiden yhteisvaikutus, sekä laukaisutekijöitä, jotka muuttivat yrittäjyysintentiot toiminnaksi. Lisäksi tutkimuksen tulokset mukailevat vallitsevaa käsitystä, jonka mukaan yrittäjä-perheiden lapsilla on muita suurempi todennäköisyys päätyä yrittäjiksi. Tutkimus nostaa yhtenä yrittäjyyden syntytekijänä myös jatkumon, jossa toisen palveluksessa hankittu asiantuntijuus ja osaaminen muuntuvat yrittäjyydeksi. Tulosten valossa usko omiin menestymisen mahdollisuuksiin yrittäjänä näyttäytyy kenties merkittävimpänä tekijänä valintoja tehtäessä.
Tulokset painottavat pitkäjänteisyyden merkitystä yrittäjyydessä sekä rohkaisun ja realistisen tiedon välittämisen herkkää tasapainoa yrittäjän uraa harkitsevien kohdalla. Tutkimuksen tulokset tiivistyvät yrittäjien kuvaukseen yrittäjyydestä ”kestävyyslajina”. | fi |
dc.description.abstract | This research has studied the factors behind award-winning entrepreneurship. By means of qualitative research methods and thematic interviews, the stories of fifteen entrepreneurs, who have been selected as Entrepreneur of the Year 2017 in their home municipalities, were familiarised in. The members of the target group are all from the region of Central Finland, and their businesses all operate in the technology sector. The entrepreneur stories form an image of each awarded person’s path to becoming an entrepreneur, their careers as entrepreneurs as well as factors that have influenced their professional choices.
The study increases understanding on the types of starting points the members of the target group have set off from to become entrepreneurs, and what their motives and inspirations have been to choose the career path of an entrepreneur. The study results also provide a new perspective on factors that create and strengthen professional entrepreneurship, which are good to take in to account when developing, training and coaching potential entrepreneurs in the future.
The material of the study consists of 15 entrepreneurs’ interviews, which have been analysed through a theme that was a result of six research processes and an observa-tion framework formed by them. Two of the observation frameworks’ themes (personal history and operating environment) bring light on the entrepreneurs’ personal background factors, and four of the themes (opportunity, earning, profitability and continuity) tell about the choices and factors that influenced them.
The entrepreneurs’ narratives bring up the factors that have pushed and pulled to-wards entrepreneurship, their co-effect, as well as trigger factors, which have made entrepreneurship intentions in to actions. In addition, the study results retell the pre-vailing understanding, according to which the children of entrepreneurs’ families are more likely to become entrepreneurs. The study also raises a continuum as one factor to initiate entrepreneurship, where expertise and skills gained when employed by someone else changes in to entrepreneurship. In light of the results, the belief in one's own possibilities of success as an entrepreneur appears to be perhaps the most signifi-cant factor when making choices.
The results emphasise the significance of perseverance in entrepreneurship, as well as the conveyance of encouragement and realistic information to those considering the career of an entrepreneur. The results of the study close up to the entrepreneurs’ de-scription of entrepreneurship as an “endurance sport”. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (80 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | minäpystyvyys | |
dc.subject.other | suunnitelmallisen käyttäytymisen teoria | |
dc.subject.other | psykologinen pääoma | |
dc.title | Palkitun yrittäjyyden syntytekijät | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804202320 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Yrittäjyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Entrepreneurship | en |
dc.date.updated | 2018-04-20T15:15:15Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20422 | |
dc.subject.yso | yrittäjyys | |
dc.subject.yso | yrittäjät | |
dc.subject.yso | intentio | |
dc.subject.yso | yrittäjyyskasvatus | |
dc.subject.yso | orientoituminen | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |