Onnistumisen kokemukset ja palaute minäpystyvyyttä rakentavana tekijänä : yrittäjien kokemuksia heidän peruskouluajoiltaan
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrittäjien minäpystyvyyden rakentumista yrittäjämäisissä taidoissa heidän peruskouluaikanaan. Tutkimme yrittäjien onnistumisen kokemuksia Mobergin (2012) listaamissa yrittäjämäisissä taidoissa, jotka olivat luovuus, suunnittelutaidot, epävarmuudensietokyky, projektintoteutustaidot, taloudelliset lukutaidot sekä sosiaalinen pääoma. Tutkimme myös palautteen merkitystä onnistumisen kokemusten hetkellä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella. Aineisto hankittiin kolmessa vaiheessa. Ensin yrittäjät kirjoittivat yrittäjyystarinan apukysymyksien avulla. Tämän jälkeen haastattelimme yrittäjiä tarkoituksenamme tutkia heidän identiteettinsä muovautumista lapsuudessa. Näiden haastattelujen jälkeen tutkimusaiheemme tarkentui painottuen minäpystyvyyden kehittymiseen. Tätä varten tarvitsimme aineistoon täydennystä, joten pidimme toisen haastattelukierroksen samojen yrittäjien kanssa.
Yrittäjät nostivat esiin huomattavasti eniten luovuuteen liittyviä onnistumisen kokemuksia. Näitä oli syntynyt pääosin niissä oppiaineissa ja aktiviteeteissa, joista haastateltavat pitivät, ja joissa he alunperinkin kokivat minäpystyvyyttä. Aineiston perusteella onnistumisen kokemus on vaikuttava ja minäpystyvyyttä nostattava, jos jompikumpi seuraavista toteutuu: joko tehtävä koetaan haastavana, tai tehtävä koetaan helppona siten, että samalla näkee suoriutuvansa muita paremmin kyseisessä tehtävässä. Palaute toteutti yrittäjien kokemuksissa kahdenlaista roolia. Noin puolessa tapauksista se vahvisti haastateltavan aiempaa käsitystä, kun taas puolessa kokemuksista palaute toimi uuden tiedon lähteenä.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2024
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202405103526Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish