dc.contributor.advisor | Rantanen, Johanna. | |
dc.contributor.author | Jalonen, Milla | |
dc.contributor.author | Kurkela, Iiris | |
dc.date.accessioned | 2018-04-17T13:13:19Z | |
dc.date.available | 2018-04-17T13:13:19Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1869139 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57662 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaiseksi tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokevat elämäntilanteensa, jossa yhdistyvät työ, opiskelu sekä perhe-elämän vaatimukset. Tämän lisäksi tarkoituksena oli tarkastella, minkälaisia merkityksiä aikuisopiskelijat antavat ohjaukselle senhetkisessä elämäntilanteessaan.
Tutkimus kuuluu laadullisen tutkimuksen perinteeseen ja sen on otteeltaan fenomenologinen. Tutkimusaineisto on kerätty haastattelemalla yhtätoista aikuisopiskelijaa, joilla kaikilla on ollut henkilökohtainen ja tuore kokemus työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamisesta. Haastattelun tukena käytettiin puolistrukturoitua haastattelurunkoa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimustulokset osoittivat, että aikuisopiskelijoiden työn, perheen ja opiskeluiden yhteensovittamista helpottavat perheen tarjoama tuki, työn tarjoaman jousto ja taloudellinen tuki, sekä yksilön omat taidot ja toimijuus. Osa-alueiden yhdistämistä hankaloittavia tekijöitä olivat puolestaan perheen ja kodin asettamat vaatimukset, erilaiset yllättävät tilanteet, opintoihin liittyvät vaatimukset, sekä eri elämän osa-alueiden yhteensovittamisesta aiheutunut kuormitus ja vähäinen vapaa-aika. Ohjauksen merkitys ja ohjauskokemukset olivat aikuisopiskelijoiden elämässä pääasiassa myönteisiä. Aikuisopiskelija voi siis parhaimmillaan saada tukea elämäntilanteeseensa ohjauksen avulla. Aikuisopiskelijoiden saamat eri ohjauksen muodot voidaan nähdä työn, perheen ja opiskelun yhteensovittamista tukevana välineenä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (83 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | työ | |
dc.subject.other | perhe | |
dc.subject.other | opiskelu | |
dc.subject.other | aikuisopiskelija | |
dc.subject.other | yhteensovittaminen | |
dc.subject.other | elinikäinen ohjaus | |
dc.subject.other | ohjaustarpeet | |
dc.title | Kuinka yhdistää opiskelu työhön ja perhe-elämään? : ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä | |
dc.title.alternative | Ohjauksen merkitys aikuisopiskelijan moniulotteisella elämänkentällä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804172106 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-04-17T13:13:19Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | perhe | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | aikuisopiskelijat | |
dc.subject.yso | yhteensovittaminen | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |