Sosiaalinen media liiketoiminnassa : case Trainer4You
Tämä tutkimus käsittelee sosiaalista mediaa hyvinvointialan yrityksen liiketoiminnassa. Tutkimus on sekä itsessään arvokas tapaustutkimus (intrinsic case
study) että välineellinen (instrumental case study). Tutkimuksen tulkinnoissa
huomioitiin konteksti pyrittäessä ymmärtämään ja kuvaamaan itse tapausta.
Tutkittavaa ilmiötä eli sosiaalisen median hyödyntämistä liikunta-alan yrityksen liiketoiminnassa tutkittiin haastatteluilla. Haastattelut kerättiin neljältä kouluttautujalta ja neljältä tutkittavan tapauksen avainhenkilöltä. Haastatteluaineistoa lähestyttiin teemahaastatteluna ja sen analysoinnissa sovellettiin temaattista aineiston analyysitapaa. Sosiaalisella medialla tarkoitetaan tässä tutkielmassa kaikkia sosiaalisen median rakenteita kuten blogit, keskustelupalstat,
twitter, Facebook. Sosiaalista mediaa tarkastellaan sekä tapausyrityksen asiakkaiden näkökulmasta että yrityksen avainhenkilöiden näkökulmasta, koska pyrittiin saamaan kokonaisvaltaista kuvaa sosiaalisesta mediasta asiakkuuden
hallinnassa ja tapausyrityksen liiketoiminnassa. Lisäksi kiinnitettiin huomiota
sosiaalisen median mahdollisuuksiin tapausyrityksen liiketoimintamallien kehittämisessä. Tutkimus osoittaa, että yritys Trainer4Youn toimipisteessä sosiaalista mediaa hyödynnetään lähinnä blogien ja Facebook-tiedottamisen avulla.
Tapausorganisaation liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä on suunnitteluvaiheessa. Tutkittavassa tapauksessa kaikki haastateltavat asiakkaat olivat naisia ja edustivat suhteellisen nuorta ikäpolvea. Sen
sijaan yrityksen avainhenkilöt olivat miehiä. Tutkimuksessa esitellään tyypillinen sosiaalisen median kautta saavutettava hyvinvointialan asiakaskunta, joiden kertomuksissa korostuu sosiaalisen median käytön yhteisöllisyys mutta
myös yksilöllisyys. Liiketoiminnan kehittäminen vanhempien ikäluokkien ja
miesten saavuttamiseksi sosiaalisen median avulla ja liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalista mediaa hyödyntämällä nousi esille tapausyrityksen tulevaisuuden haasteena. Sosiaalinen media soveltuu tämän tutkimuksen perusteella
hyvin hyvinvointialan yrityksen koulutuksen kanavaksi ja toiminnan kehittämiseen. Liiketoimintamallin kehittäminen sosiaalisen median avulla edellyttäisi
kuitenkin sekä aikaa että rahoituksen järjestymistä.
...
This study focuses on social media implications to company's business opera-
tions. This case study is valuable in itself (intrinsic case study) and instrumental
(instrumental case study). The study takes into account the meaning of the con-
text in regard to understand and describe the case itself. The usage of social
media in a well-being company's business was investigated by interviews. In-
terviews were collected from four customer and four executives in the company.
The data was gathered by interviews and the phenomenon was approached by
a thematic analysis that was applied as a data analysis method. The concept of
social media in this thesis refers to all the tools and structures of social media
such as blogs, forums, twitter, and facebook. The role of social media in business in the case of well-being company is investigated from both business customers and from the company's executives’ point of view, because in order to
gain a comprehensive view of social media in customer relationship management and business operations in the company. In addition, attention was paid
to the possibilities of social media in the development processes of the comp
ny's business models. Research shows that the company Trainer4You is utilizing in their information production mainly blogs and Facebook. Plans for development of the business model by utilizing social media have been started in
the company. It is worth of note that in this case study all of the interviewed
customers were women and represented relatively young age groups. The
company’s executives, instead, were men. In the present study the typical customer segments were presented that the well-being company can reach. This
customer segment is characterized by appreciating both community and individuality of the use of social media. Further, business development seeking to
achieve also older age groups and men in order to develope business models
arose as challenges in the future of the case company. Finally, this study
showed that social media is a relevant way to a well-being company as a channel for training and as a channel for developing business model. The development of the business model by using social media, however, would require both
time for planning and developing, and financial resources from the company.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The development and management of interpersonal trust in a business network in health, exercise, and wellbeing markets
Hakanen, Mila (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this dissertation is to explore the development, management and measurement of interpersonal trust in the context of a business network. More specifically, the focus is building and managing trust in the ... -
Management possibilities for interpersonal trust in a business network. Case: health-, exercise- and wellbeing markets
Hakanen, Mila; Häkkinen, Mia (Association of Business Schools Finland, 2015)Trust and business networking is a wide area of research and it has gained a lot of interest among both academics and practitioners, but only a few empirical studies exist examining interpersonal trust in a business network ... -
Liiketoimintamallit elektronisessa liiketoiminnassa
Ahola, Matti (2006)Tässä tutkielmassa käsitellään liiketoimintamallien merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tutkielmassa pyritään vastaamaan kysymyksiin, mikä on liiketoimintamalli, millaisia liiketoimintamalleja elektronisessa ... -
Radiotaajuisen etäluettavan tunnisteen luonne innovaationa ja sen käyttö liiketoiminnassa
Kelkka, Tommi (2009) -
Haasteet ja edellytykset tuotevetoiselle kasvulle SaaS-liiketoiminnassa
Puumala, Petteri (2023)Erilaiset pilvipalveluna tarjottavat ohjelmistot (Software-as-a-Service, SaaS) kasvattavat suosiotaan jatkuvasti ostajien keskuudessa, ja näin ollen myös potentiaalinen markkina laajenee. Palveluntarjoajat pyrkivät jatkuvasti ...