Kilpailijoiden välinen yhteistyö suomalaisessa pienpanimoliiketoiminnassa
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitkä ovat suomalaisen pienpanimoliiketoiminnan erityispiirteet ja millaisia tekijöitä alaan ja sen liiketoimintaekosysteemiin liittyy. Tutkimus keskittyy pohtimaan alalla toimivien panimoiden välistä kilpailua ja kilpailijoiden toistensa kanssa tekemää yhteistyötä. Tutkimuksessa pyritään selvittämään millaista kilpailijoiden välinen yhteistyö alalla on ja mitä arvoa se tuottaa sekä panimoille, että lopulta asiakkaalle. Tutkimuksessa paneudutaan myös siihen, minkälaisia verkostoja alalle on syntynyt ja mikä niiden arvo on.
Tutkimukseen haastateltiin kuutta eri suomalaisten pienpanimoiden toimijaa, jotka valikoituivat sattumanvaraisesti, kuitenkin niin että joukko edustaa sekä hieman nuorempia ja pienempiä toimijoita kuin myös alalla kokeneita, hieman isompia panimoita. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että vaikka kilpailu alalla on kovaa, yritykset tekevät myös hyvin paljon yhteistyötä eri muodoissa toistensa kanssa. Yhteistyöstä saadaan erilaisia hyötyjä ja arvoa eikä toista panimoa oikeastaan edes koeta kilpailijana. Pienpanimot kokevat keskinäisen yhteistyön olevan tärkeää, jotta alalla toimivilta isoilta panimoilta voidaan saada nipistettyä markkinaosuutta. Suurimmaksi kilpailijaksi pienpanimot kokevatkin kuluttajakäyttäytymisen, joka Suomessa on osin myös lainsäätäjien ohjaamaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Osaamisen itsearviointityökalun kehittäminen yhteistyössä pk-yritysten kanssa
Stenström, Marja-Leena; Nikkanen, Pentti; Itkonen, Kari (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011) -
Osaaminen ja kilpailu suomalaisessa aluepolitiikassa : aluepoliittisen retoriikan analyysi
Ahvenniemi, Maria (2011)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää suomalaisessa aluepolitiikassa ja aluepoliittisessa puhetavassa tapahtuneita muutoksia. Tutkimus lähtee liikkeelle kahdesta taustatekijästä:1) talouden avautuminen ja voimakas ... -
Kilpailijaseurannan kehittäminen suomalaisessa tietoliikennealan yrityksessä
Sormunen, Janne (2002) -
Kilvoittelusta kilpailuun? : artikkelikokoelma Korkeakoulututkimuksen juhlasymposiumista 25.-26.8.2008
Aarrevaara, Timo; Saarinen, Taina (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2009) -
Pienyrittäjän interaktiivinen toimintakyky : narratiivinen tulkinta suomalaisten pienyrittäjien toiminnasta sosiaalisissa liiketoimintaverkostoissa Espanjan Aurinkorannikolla
Toivonen, Taru (University of Jyväskylä, 2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.