Show simple item record

dc.contributor.advisorLamberg, Juha-Antti
dc.contributor.authorNäkyvä, Lotta
dc.date.accessioned2018-03-01T14:01:25Z
dc.date.available2018-03-01T14:01:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1858896
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57226
dc.description.abstractYrittäjyyttä eri ulottuvuuksineen on tutkittu laajasti. Kulttuuriteollisuus, mukaan lukien viihdeala, ovat myös herättäneet viime aikoina taloustutkijoiden mielenkiinnon. Julkisuuden henkilöksi tuleminen on yksi kulttuurialan menestyksen mittareista, mutta julkisuuteen nouseminen on saanut teknologiateollisuuden kasvun myötä aivan uudet mittasuhteet. Näiden alojen päällekkäisyyksistä yrittäjyysperspektiivistä ei kuitenkaan vielä löydy kirjallisuutta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin löytää ilmiöitä kulttuurialalla työskentelevien julkisuuden henkilöiden yrittäjyysprosessista käyttäen kvalitatiivisen tutkimuksen ankkuroitua teoria-metodia sekä autoetnografista metodia. Datasta ilmennyt viitekehys koostui kolmesta eri kokonaisuudesta: yksilötason tekijöistä, läpimurtomahdollisuuksista sekä uran kehittämisestä ja ylläpidosta. Analyysi antaa osviittaa siitä, että menestyäkseen kulttuurialalla tietyt yksilötason tekijät, kuten kokemukset ja kognitiiviset piirteet, ovat hyödyksi yrittäjälle. Lisäksi pseudo-tapahtumien luominen on keskeinen työkalu jatkuvuuden takaamiseksi julkisuus- ja kulttuuriteollisuuden aloilla. Teollisuuskeskeiset resurssit nousivat myös tutkimuksessa esiin, erityisesti yksilön ulkonäön merkitys sekä taidot, joilla hallita pseudo-tapahtumia taustajoukkojen puuttuessa.fi
dc.description.abstractThe entrepreneurial process and its many dimensions have been studied in detail for decades (eg. Shane, 2003). Cultural industries, including the entertainment industry, on the other hand, have increased their appeal in the academic research field lately, covering topics from industry dynamics to industry-specific features. Becoming a celebrity is one of the most renowned forms of succeeding in the cultural industries. Studies on the intersection of entrepreneurship and the celebrities in the cultural industries are however missing in current literature. Using the grounded-theory and the autoethnographic methods, phenomena that exists in this intersection is revealed in this study. In the data I discovered a framework that was formed of three aggregate dimensions – the individual-level factors, the breakthrough opportunity, and the growth and maintenance phase of one’s career. The analysis indicates that in order to find success in the cultural industries, certain individual-level factors, such as experiences and cognitive characteristics, are beneficial for the entrepreneur, and that pseudo-events are a central tool for creating continuity in the celebrity and cultural industries. Industry-specific resources were also identified, namely the importance of outer appearances, and the skills to manufacture pseudo-events in the absence of a team that would do it for you. The research adds to the understanding of the individual-opportunity nexus in a new context, exposing features that are specific to the celebrity and cultural industries. The proposed framework provides a basis for future research concerned with the intersection of entrepreneurship, celebrity industry, and the cultural industries.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (77 sivua)
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEntrepreneurship
dc.subject.otherentrepreneurial process
dc.subject.othercelebrity industry
dc.subject.othercultural industries
dc.subject.otherpseudo-event
dc.titleDescribing the entrepreneurial process of celebrity-entrepreneurs in cultural industries : grounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland
dc.title.alternativeGrounded theory and autoethnographic study of nine female entrepreneurs working in the entertainment industry in Finland
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201803011637
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYrittäjyysfi
dc.contributor.oppiaineEntrepreneurshipen
dc.date.updated2018-03-01T14:01:25Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi20422
dc.subject.ysoyrittäjyys
dc.subject.ysojulkisuuden henkilöt
dc.subject.ysokulttuuriteollisuus
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record