”Sitten uskaltaa kertoo omista asioista enemmän” — Maahanmuuttaja-asiakkaiden työvoimaneuvojan käsityksiä luottamuksen rakentamisesta asiointikeskustelussa
Tanttu, T. (2017). ”Sitten uskaltaa kertoo omista asioista enemmän” — Maahanmuuttaja-asiakkaiden työvoimaneuvojan käsityksiä luottamuksen rakentamisesta asiointikeskustelussa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja, 2017, 24-41. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaAuthors
Date
2017Copyright
© Kirjoittaja ja Prologos ry
Luottamus asiantuntijoihin on keskeinen osa modernien yhteiskuntien olemassaoloa ja toimivuutta. Maahanmuuttajilla ei välttämättä ole uuteen asuinmaahan saapuessaan yhteisesti jaettuihin arvoihin ja normeihin perustuvaa luottamusta uuden asuinmaan viranomaisia tai muita asiantuntijoita kohtaan.
Luottamuksen puute voi vaikeuttaa asioiden hoitamista ja uuteen yhteisöön kiinnittymistä. Tässä artikkelissa tarkastellaan työvoimaneuvojan käsityksiä luottamuksen rakentamisesta ja merkityksestä työvoimaneuvojan ja maahanmuuttaja-asiakkaiden asiointikeskusteluissa. Maahanmuuttaja-asiakkaat ovat
ulkomaalaistaustaisia eri lähtömaista Suomeen saapuneita työvoimatoimiston (TE-toimisto) asiakkaita, jotka ovat hakeutumassa esimerkiksi opintoihin, työharjoitteluun, palkkatyöhön tai yrittäjiksi. Artikkelissa esitetyt havainnot perustuvat kokeneen työvoimaneuvojan haastatteluihin. Tutkimuksellisesti kiinnostavaa tapausta tarkastelemalla (esim. Baxter & Jack 2008, 548; Parker-Jenkins 2016, 6) pyritään syventämään ymmärrystä luottamuksen kiinnittymisestä vastavuoroiseen suhteeseen myös institutionaalisessa vuorovaikutuksessa.
Työvoimaneuvojan käsityksiä jäsennetään identifikaatioon ja informaatioon pohjautuvan luottamuksen kategorioiden avulla. Virkailija kertoo pyrkivänsä virittämään asiakkaan luottamusta itseensä ja edustamaansa instituutioon esimerkiksi yhteistä viestinnällistä tilaa rakentamalla sekä itsestä kertomisen, huumorin ja myös muusta kuin hoidettavasta asiasta puhumisen avulla. Lisäksi luottamuksen rakentumista edistävät riittävän ja tarkoituksenmukaisen asiointitilanteisiin ja suomalaiseen yhteiskuntaan liittyvän kontekstualisoivan tiedon välittäminen, ammattitaitoisuuden osoittaminen sekä asiakkaan
toimijuuden vahvistaminen.
...


Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613Keywords
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- 2017 [9]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Puhutaan ihmisestä ihmisenä ja vasta sitte niistä asioista" : turvallisuuden ja luottamuksen rakentuminen ja merkitys ohjauksen vuorovaikutussuhteessa ohjaajien kokemana
Oravasaari, Henna Josefiina (2015)Henna Josefiina Oravasaari 2015: ”Puhutaan ihmisestä ihmisenä ja vasta sitte niistä asioista”. Turvallisuuden ja luottamuksen rakentuminen ja merkitys ohjauksen vuorovaikutussuhteessa ohjaajien kokemana. Opettajankoulutuslaitos, ... -
B2B-asiakassuhde vuorovaikutussuhteena : asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteen kehittymisestä
Nyyssönen, Anni (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää asiakkaiden käsityksiä asiakassuhteesta ja sen kehittymisestä vuorovaikutusprosessien kautta. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan B2B- eli yritysten välisiä asiakassuhteita. ... -
Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä
Silverang, Elena (2017)Silverang, Elena. 2017. Maahanmuuttajataustaisten ja kantasuomalaisten nuorten hyvinvoinnin ja luottamuksen merkitykset kouluelämässä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden lai-tos. ... -
Antropomorfismi luottamuksen rakentajana ihmisten ja robottien välisessä vuorovaikutuksessa
Tulenvuo, Sylvia (2022)Tässä kandidaatintutkielmassa käsiteltiin palvelurobotteja. Tutkielman tavoite oli ymmärtää, miten havaittu antropomorfismi vaikuttaa ihmisen luottamukseen robottia kohtaan ihmisen ja robotin välisessä vuorovaikutuksessa. ... -
Luottamus vuorovaikutuksessa : teknologiavälitteinen vuorovaikutus ja luottamuksen rakentuminen
Marila, Ella; Ylinen, Annaleena (2002)