Show simple item record

dc.contributor.authorPikkumäki, Sisko
dc.contributor.authorPeltola, Maija
dc.date.accessioned2018-02-08T12:32:13Z
dc.date.available2018-02-08T12:32:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationPikkumäki, S. & Peltola, M.(2017). Poissulkeminen ja siihen liittyvät vaikuttamiskeinot varhaiskasvatuksessa. <em>Prologi : puheviestinnän vuosikirja</em>, 2017, 8-23. <a href="http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat">http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57037
dc.description.abstractLastenvälinen kiusaaminen on vakava vuorovaikutussuhteissa rakentuva ongelma, jolla on todettu olevan kauaskantoisia seurauksia kiusaajien ja kiusatuksi tulleiden lasten hyvinvoinnille. Vaikka jo alle kouluikäisten lasten on havaittu kykenevän kiusaamiseen, pienten lasten kiusaamiseen kohdistuvaa viestinnän tutkimusta on tehty vasta vähän. Tässä ryhmähaastattelumenetelmällä tehdyssä tutkimuksessa varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat käsityksiään ja havaintojaan lapsiryhmissä ilmenneestä poissulkemisesta, joka on yksi yleisimmistä kiusaamisen muodoista pienten lasten keskuudessa. Lisäksi varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat, millaisia viestinnällisiä vaikuttamiskeinoja he olivat käyttäneet poissulkemiseen. Tulosten perusteella poissulkeminen on lastenvälisiin vuorovaikutussuhteisiin kytkeytyvä ilmiö, joka rakentuu interpersonaalisen ja ryhmäviestinnän tasoilla. Poissulkemiselle ei havaittu olevan mitään erityisiä perusteita, vaan syiden katsottiin vaihdelleen sen mukaan, millainen lapsiryhmä oli koolla ja millaisista vuorovaikutussuhteista ryhmä rakentui. Myös varhaiskasvatuksen opettajien käyttämät vaikuttamiskeinot kytkeytyivät vuorovaikutussuhteisiin liittyviin tekijöihin. Suoralla kerronnalla, leikkiin mukaan menemisellä sekä ryhmäyttämisellä vaikutettiin koko ryhmän vuorovaikutukseen, mutta myös kahdenkeskisiin vuorovaikutussuhteisiin. Tärkeimmäksi vaikuttamiskeinoksi nähtiin varhaiskasvatustiimin jäsenten keskinäinen sekä lasten vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, joka parhaimmillaan mahdollisti yhteisistä käytännöistä sopimisen sekä koko kasvatusyhteisön viestinnän vaikutusten arvioimisen ja tiedostamisen. Tällaisen yhteistyön pohjalta poissulkemistilanteet voivat muodostua myönteisen vuorovaikutuksen oppimisprosesseiksi, joista on hyötyä ennen kaikkea lapsille mutta myös varhaiskasvattajille ja vanhemmille.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherPrologos ry
dc.relation.ispartofseriesPrologi : puheviestinnän vuosikirja
dc.relation.urihttp://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkiusaaminen
dc.subject.otherlastenvälinen vuorovaikutus
dc.subject.otherpoissulkeminen
dc.subject.othervarhainen puuttuminen
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titlePoissulkeminen ja siihen liittyvät vaikuttamiskeinot varhaiskasvatuksessa
dc.typejournal article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802081453
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange8-23
dc.relation.issn1795-7613
dc.relation.volume2017
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat ja Prologos ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright