Poissulkeminen ja siihen liittyvät vaikuttamiskeinot varhaiskasvatuksessa
Pikkumäki, S. & Peltola, M.(2017). Poissulkeminen ja siihen liittyvät vaikuttamiskeinot varhaiskasvatuksessa. Prologi : puheviestinnän vuosikirja, 2017, 8-23. http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjat
Published in
Prologi : puheviestinnän vuosikirjaDate
2017Copyright
© Kirjoittajat ja Prologos ry
Lastenvälinen kiusaaminen on vakava vuorovaikutussuhteissa rakentuva ongelma, jolla on todettu olevan
kauaskantoisia seurauksia kiusaajien ja kiusatuksi tulleiden lasten hyvinvoinnille. Vaikka jo alle
kouluikäisten lasten on havaittu kykenevän kiusaamiseen, pienten lasten kiusaamiseen kohdistuvaa
viestinnän tutkimusta on tehty vasta vähän. Tässä ryhmähaastattelumenetelmällä tehdyssä tutkimuksessa
varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat käsityksiään ja havaintojaan lapsiryhmissä ilmenneestä
poissulkemisesta, joka on yksi yleisimmistä kiusaamisen muodoista pienten lasten keskuudessa. Lisäksi
varhaiskasvatuksen opettajat kertoivat, millaisia viestinnällisiä vaikuttamiskeinoja he olivat käyttäneet
poissulkemiseen.
Tulosten perusteella poissulkeminen on lastenvälisiin vuorovaikutussuhteisiin kytkeytyvä ilmiö,
joka rakentuu interpersonaalisen ja ryhmäviestinnän tasoilla. Poissulkemiselle ei havaittu olevan mitään
erityisiä perusteita, vaan syiden katsottiin vaihdelleen sen mukaan, millainen lapsiryhmä oli koolla ja
millaisista vuorovaikutussuhteista ryhmä rakentui. Myös varhaiskasvatuksen opettajien käyttämät vaikuttamiskeinot
kytkeytyivät vuorovaikutussuhteisiin liittyviin tekijöihin. Suoralla kerronnalla, leikkiin
mukaan menemisellä sekä ryhmäyttämisellä vaikutettiin koko ryhmän vuorovaikutukseen, mutta myös
kahdenkeskisiin vuorovaikutussuhteisiin. Tärkeimmäksi vaikuttamiskeinoksi nähtiin varhaiskasvatustiimin
jäsenten keskinäinen sekä lasten vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, joka parhaimmillaan mahdollisti
yhteisistä käytännöistä sopimisen sekä koko kasvatusyhteisön viestinnän vaikutusten arvioimisen
ja tiedostamisen. Tällaisen yhteistyön pohjalta poissulkemistilanteet voivat muodostua myönteisen
vuorovaikutuksen oppimisprosesseiksi, joista on hyötyä ennen kaikkea lapsille mutta myös varhaiskasvattajille
ja vanhemmille.
...
Publisher
Prologos ryISSN Search the Publication Forum
1795-7613Keywords
Original source
http://prologos.fi/prologi/index.php?page=vuosikirjatMetadata
Show full item recordCollections
- Prologi [159]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten omaehtoiseen leikkiin osallistuminen ja siihen liittyvät tekijät kasvattajien kokemana
Salonen, Helena; Ruuska, Anni (2021)Kandidaatintutkielmamme käsittelee kasvattajien kokemuksia lasten omaehtoiseen leikkiin osallistumisesta ja siihen liittyvistä tekijöistä. Tavoitteenamme oli tutkia muun muassa sitä, millaisia tunteita ja ajatuksia omaehtoinen ... -
Rekrytoijien vuorovaikutusosaaminen ja siihen liittyvät haasteet työhaastatteluissa
Salminen, Essi (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia rekrytoijilla on työhaastattelutilanteessa tarvittavasta vuorovaikutusosaamisesta, sen merkityksestä sekä vuorovaikutusosaamiseen ... -
Opettajan ja oppilaan välinen kielellinen vuorovaikutus ja siihen liittyvät roolit opetuskeskustelussa
Hietaranta, Soile (2006) -
TUIKKU – tunnetaitoja ja osallisuutta varhaiskasvatukseen: monimenetelmällisen tutkimuksen tutkimusaineistot
Sevon, Eija; Koivula, Merja; Hanhikoski, Essi; Palojärvi, Anu; Mustola, Marleena; Laakso, Mari; Räikkönen, Eija (University of Jyväskylä, 2024)This research project focuses on the themes of socio-emotional skills and participation in early childhood education and care (ECEC). The study focused on these themes from the perspective of children, parents, and early ... -
Lasten vertaissuhdetaidot ja kiusaaminen esikoulun vertaisryhmissä
Laaksonen, Vilja (Jyväskylän yliopisto, 2014)