dc.contributor.advisor | Alanen, Riikka | |
dc.contributor.advisor | Peuronen, Saija | |
dc.contributor.advisor | Tapionkaski, Sanna | |
dc.contributor.author | Haapasaari, Osku | |
dc.date.accessioned | 2018-02-06T14:11:49Z | |
dc.date.available | 2018-02-06T14:11:49Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1826576 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57014 | |
dc.description.abstract | Tutkin pro gradussani maahanmuuttajien identiteettejä kielen käyttäjinä ja kielen oppijoina sellaisina kuin ne esiintyvät heidän maahanmuuttoaan ja työelämäänsä koskevissa
haastatteluissa, jotka on tehty vuosina 2012-2013. Käsittelen työssäni identiteettejä alati muuttuvina, moninaisina, kontekstisidonnaisina, vuorovaikutuksessa esiin tulevina ja
kamppailun tapahtumapaikkoina.
Haastatteludatan alkuperä on Integroituminen ammattiyhteisöihin Suomessa-hanke (Suomen
Akatemia 2011-2014). Haastatteludata analysoitiin narratiivianalyysin ja diskurssianalyysin keinoin. Erityistä huomiota kiinnitettiin siihen, miten maahanmuuttajat positioivat itseään suhteessa toisiin heidän kertomuksissaan esiintyviin henkilöihin, yleisöön ja vallitseviin diskursseihin.
Tutkimuksessani käy ilmi, että korkeasti koulutetut, naispuoliset Itä-Euroopasta Suomeen
muuttaneet maahanmuuttajat luovat kertomuksissaan johdonmukaisesti kuvaa itsestään
ahkerina ja kyvykkäinä suomen kielen käyttäjinä ja oppijoina haastattelujensa alusta loppuun. Toinen tutkimukseni keskeinen tulos on, että maahanmuuttajat vastustavat ja
uudelleenneuvottelevat ei-haluttuja identiteettidiskursseja, joille heidät alistetaan.
Maahanmuuttajat näyttäytyvät haastatteluissa aktiivisina yhteiskunnallisina toimijoina, jotka osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun saadakseen äänensä kuuluville. | fi |
dc.description.abstract | In my pro gradu thesis, I study immigrant identities as language users and language learners as presented in transcripts from interviews regarding their immigration experience and working life, gathered in 2012-2013. The concept of identity that I utilize in my thesis treats identities as context-dependent, multiple, sites of struggle and subject to change.
The interview data was gathered by the Transforming Professional Interaction project (funded by Academy of Finland 2011-2014). The data was analyzed through the means of narrative analysis and discourse analysis. Special attention was paid to how immigrants position themselves in relation to other characters in their narrative, the audience and dominant discourses.
One of the main results of my research is that highly educated female immigrants from Eastern Europe consistently present an image of themselves in their narratives as hard-working and capable users and learners of Finnish. Another central result is that immigrants resist and renegotiate unwanted identity discourses that they are subjected to. From the data, an image emerges which presents immigrants as active societal actors who participate in societal discourse to make their own voices heard. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (124 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | identiteetti | |
dc.subject.other | narratiivinen tutkimus | |
dc.subject.other | diskurssi | |
dc.subject.other | positiointi | |
dc.subject.other | maahanmuuttajat | |
dc.title | Finding one's way in society : identity, positioning and discourses in immigrant narratives | |
dc.title.alternative | Identity, positioning and discourses in immigrant narratives | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802061438 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.subject.method | Narratiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2018-02-06T14:11:49Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |