Finding one's way in society : identity, positioning and discourses in immigrant narratives
Tutkin pro gradussani maahanmuuttajien identiteettejä kielen käyttäjinä ja kielen oppijoina sellaisina kuin ne esiintyvät heidän maahanmuuttoaan ja työelämäänsä koskevissa
haastatteluissa, jotka on tehty vuosina 2012-2013. Käsittelen työssäni identiteettejä alati muuttuvina, moninaisina, kontekstisidonnaisina, vuorovaikutuksessa esiin tulevina ja
kamppailun tapahtumapaikkoina.
Haastatteludatan alkuperä on Integroituminen ammattiyhteisöihin Suomessa-hanke (Suomen
Akatemia 2011-2014). Haastatteludata analysoitiin narratiivianalyysin ja diskurssianalyysin keinoin. Erityistä huomiota kiinnitettiin siihen, miten maahanmuuttajat positioivat itseään suhteessa toisiin heidän kertomuksissaan esiintyviin henkilöihin, yleisöön ja vallitseviin diskursseihin.
Tutkimuksessani käy ilmi, että korkeasti koulutetut, naispuoliset Itä-Euroopasta Suomeen
muuttaneet maahanmuuttajat luovat kertomuksissaan johdonmukaisesti kuvaa itsestään
ahkerina ja kyvykkäinä suomen kielen käyttäjinä ja oppijoina haastattelujensa alusta loppuun. Toinen tutkimukseni keskeinen tulos on, että maahanmuuttajat vastustavat ja
uudelleenneuvottelevat ei-haluttuja identiteettidiskursseja, joille heidät alistetaan.
Maahanmuuttajat näyttäytyvät haastatteluissa aktiivisina yhteiskunnallisina toimijoina, jotka osallistuvat yhteiskunnalliseen keskusteluun saadakseen äänensä kuuluville.
...
In my pro gradu thesis, I study immigrant identities as language users and language learners as presented in transcripts from interviews regarding their immigration experience and working life, gathered in 2012-2013. The concept of identity that I utilize in my thesis treats identities as context-dependent, multiple, sites of struggle and subject to change.
The interview data was gathered by the Transforming Professional Interaction project (funded by Academy of Finland 2011-2014). The data was analyzed through the means of narrative analysis and discourse analysis. Special attention was paid to how immigrants position themselves in relation to other characters in their narrative, the audience and dominant discourses.
One of the main results of my research is that highly educated female immigrants from Eastern Europe consistently present an image of themselves in their narratives as hard-working and capable users and learners of Finnish. Another central result is that immigrants resist and renegotiate unwanted identity discourses that they are subjected to. From the data, an image emerges which presents immigrants as active societal actors who participate in societal discourse to make their own voices heard.
...
Alternative title
Identity, positioning and discourses in immigrant narrativesKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Russian immigrant entrepreneurship in Finland : narratives of eight Russian immigrant entrepreneurs
Sandelin, Reija (University of Jyväskylä, 2014) -
The Narrative Approach to Research Professional Identity : Relational, Temporal, and Dialogical Perspectives
Vähäsantanen, Katja; Arvaja, Maarit (Springer, 2022)In this chapter, we present the narrative approach as applied in the field of professional learning. The specific aim is to present the methodological opportunities and concerns it raises in research on professional identity ... -
The Clip Approach : A Visual Methodology to Support the (Re)Construction of Life Narratives
Talsi, Riikka; Laitila, Aarno; Joensuu, Timo; Saarinen, Esa (SAGE Publications, 2021)Major life changes may cause an autobiographical rupture and a need to work on one’s narrative identity. This article introduces a new qualitative interview methodology originally developed to facilitate 10 prostate cancer ... -
“I want to do well for myself as well!” : Constructing coaching careers in elite women’s football
Ronkainen, Noora J.; Sleeman, Emily; Richardson, David (Routledge, 2020)There is a limited understanding of the career development of sport coaches and how they design their lives in and through sport. We drew on career construction theory and narrative methodology to explore football coaches’ ...