dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika | |
dc.contributor.advisor | Räikkönen, Eija | |
dc.contributor.author | Arkko, Minna | |
dc.date.accessioned | 2018-02-01T13:25:51Z | |
dc.date.available | 2018-02-01T13:25:51Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1826041 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56985 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, onko infograafien käyttäminen oppimateriaalina yhteydessä parempiin oppimistuloksiin. Infograafi on multimodaalinen tekstilaji, joka toimii itsenäisenä tekstinä. Tutkimuksessa keskityttiin staattisena eli liikkumattomana infograafina toteutetun oppimateriaalin käyttöön. Vertailukohteena käytettiin kirjoitettua tekstiä.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat lukiolaiset (n=45), jotka jaettiin satunnaisesti infograafiryhmään (n=22) ja vertailuryhmään (n=23). Oppimateriaaliin tutustuttuaan opiskelijat tekivät oppimista mittaavan ja taustatietoja kartoittavan kyselyn. Viikon päästä ensimmäisestä mittauksesta tehtiin toistomittaus, jossa kysyttiin samat oppimista mittaavat kysymykset.
Tutkimuksessa ryhmät erosivat toisistaan ensimmäisellä mittauskerralla ainoastaan esseen yksityiskohtien suhteen siten, että vertailuryhmä oli tuonut esille hieman infograafiryhmää enemmän yksityiskohtia. Oppimateriaalin tekstilajin yhteyksiä opitun muistamiseen tarkasteltiin vertailemalla infograafi- ja vertailuryhmien ensimmäisen ja toisen mittauskerran tuloksia keskenään. Opiskelijoiden oppimateriaali ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä siihen, miten hyvin opittu pystyttiin palauttamaan mieleen viikon kuluttua oppimisesta, mutta vertailuryhmän vaiheista ja yksityiskohdista saamat pisteet näyttivät laskevan infograafiryhmän pisteitä nopeammin. Tutkimuksessa huomattiin, että mitä vanhempia opiskelijat olivat, sitä enemmän infograafista opittuja yksityiskohtia he muistivat toisella mittauskerralla. Vertailuryhmässä tai muiden oppimista mittaavien mittareiden kohdalla vastaavia korrelaatioita ei näkynyt. Vaikka myönteinen yhteys oppimiseen ei noussut tilastollisesti merkitseväksi, näyttävät tulokset lupaavilta erityisesti pidemmän aikavälin oppimista ja tiedon mieleen palauttamista ajatellen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (100 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | staattinen infograafi | |
dc.subject.other | infograafit | |
dc.title | Lukiolaisten oppiminen infograafien avulla | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802011408 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2018-02-01T13:25:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | visualisointi | |
dc.subject.yso | multimodaalisuus | |
dc.subject.yso | tekstit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |