Systemaattinen kirjallisuuskartoitus luovasta ohjelmoinnista opetuskontekstissa
Luovuutta löytyy meistä jokaisesta ja luovuus on myös päätös, jonka jokainen meistä voi tehdä. Syksyllä 2016 Suomessa otettiin käyttöön uusi peruskoulun opetussuunnitelma, joka sisältää suunnitelmia hyödyntää ohjelmointia eri oppiaineissa. Myös yliopistoilta odotetaan yhä enemmän panostuksia luovuuden vaalimiseen ja edistämiseen tekniikan opiskelijoiden keskuudessa. Luovalla ohjelmoinnilla tarkoitetaan sitä, että ohjelmoinnin avulla pyritään ilmaiseman itseä taiteellisesti tai tuomaan esille ideoita. Luovan ohjelmoinnin hyödyntämistä opetuksessa käsittelevistä artikkeleista ei ole aiemmin tehty kartoitusta. Tämän tutkielman tavoitteena on systemaattisen kirjallisuuskartoituksen avulla kartoittaa millaisissa tutkimuksissa sekä foorumeilla ja minkälaisilla työkaluilla luovaa ohjelmointia opetuksen kontekstissa on tutkittu. Tutkimuksen tuloksista selviää, että luovaa ohjelmointia opetuskontekstissa käsittelevät julkaisut ovat enimmäkseen empiirisiä- ja kokemuksellisia tutkimuksia, ne leviävät laajasti eri tieteenaloille ja aihetta tutkitaan kaikenikäisten opetuksessa.
...
We all have creativity within us and creativity is also a decision that every one of us can do. In the autumn of 2016, a new curriculum for elementary school was introduced in Finland, which includes plans to use programming in different subjects. Universities are also expected to invest more and more in fostering and promoting creativity among technology students. Creative programming means that programming is intended to express itself artistically or to bring forth ideas. There hasn't been done mapping study of the articles that deals with the use of creative programming in teaching context. The purpose of this thesis is through a systematic literature review to find out in what kind of research there is, where it has been published and which tools has been used in the studies that deals with creative programming in the context of the teaching. The results of this research show that publications dealing with creative programming in the teaching context are mostly empirical and experimential studies, spread widely in different disciplines and the topic is studied in teaching of all ages.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
SQL-NLP:n tutkimuskenttä : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Moberg, Jonatan (2023)SQL-NLP:llä viitataan luonnollisen kielen käyttöön SQL-kielessä. SQL (engl. Structured Query Language) on ohjelmointi- ja kyselykieli, jota käytetään relaatiotietokantojen yhteydessä. NLP (engl. Natural Language Processing) ... -
Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta
Kauppinen, Laura (2020)Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ... -
Pelillistäminen oppimisen ja opetuksen tukena : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Hänninen, Sauli (2023)Pelillistäminen on viime vuosikymmenyksen aikana suosioon noussut ilmiö, jota on käytetty monissa eri tarkoituksissa, kuten liiketoiminnassa, kaupankäynnissä, terveydenhuollossa ja opetuksessa. Pelillistäminen nähdään usein ... -
Ohjelmoinnin opettaminen osana perusopetusta : systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Jahnukainen, Otto (2020)Tässä kandidaatin tutkielmassa tarkastellaan ohjelmoinnnin opettamista perusopetuksessa kansainvälisesti systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Katsauksen kohteena on kahden tietotekniikan alan tiedelehden vuosikerrat ... -
Let Me Hack It : Teachers’ Perceptions About ‘Making’ in Education
Heilala, Ville; Saarela, Mirka; Reponen, Sanna; Kärkkäinen, Tommi (Springer, 2020)Making in education is an emergent practice focusing on learners as creators of things in a collaborative fashion while promoting knowledge construction through technology, design, and creative self-expression. Teachers’ ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.