Show simple item record

dc.contributor.advisorAuvinen, Tommi
dc.contributor.authorHämäläinen, Suvi
dc.date.accessioned2018-01-24T15:41:47Z
dc.date.available2018-01-24T15:41:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1815688
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56890
dc.description.abstractTämän tutkimuksen keskiössä ovat arvot ja niiden merkitys pankkiorganisaation johdolle sekä henkilöstölle. Tutkimuksen tehtävänä on ymmärtää sekä selittää sitä, miten arvot näyttäytyvät pankkiorganisaation käytännön toiminnassa. Tutkimuksella on kaksi tarkoitusta: löytää asioita ja tekijöitä, joita organisaation kolmeen arvoon liitetään sekä selvittää sitä, onko näiden asioiden ja tekijöiden suhteen havaittavissa eroa pankkiorganisaation eri organisaatiotasojen välillä. Teoreettinen viitekehys rakentuu kahden pääkäsitteen, arvon ja osuustoiminnan, määrittelyn varaan. Arvoja tarkastellaan yleisesti organisaatiotasolla sekä osana johtajuutta. Osuustoimintaan perehdytään muun muassa pankki- ja vakuutustoiminnan toimialoilla tehtyjen suomalaisten väitöstutkimusten pohjalta ja osuustoiminnan suhdetta arvoihin tarkastellaan kolmen aiemman osuustoiminnallisen arvotutkimuksen avulla. Tutkimus on osa pankkitutkimushanketta, jossa Jyväskylän yliopiston alainen SALP-tutkimusryhmä tutkii suomalaista finanssiryhmää. Tässä tutkimuksessa käytetty aineisto koostuu 16:sta erillisestä teemahaastattelusta, jotka on kerätty haastattelemalla OP Ryhmän henkilöstöä. Haastateltavat sijoittuvat hierarkkisesti sekä organisaation ylimpään johtoon, keskijohtoon että operatiiviseen henkilöstöön. Aineisto on analysoitu kahden analyysimenetelmän, sisällönanalyysin sekä teemoittelun, yhdistelmällä. Tutkimuksen tulosten mukaan arvot näkyvät pankkiorganisaation toiminnassa, jolloin niillä voidaan ymmärtää olevan merkitystä pankkiorganisaatiossa työskenteleville. Arvot ovat yleisesti ottaen merkityksellisiä niin itse organisaatiolle, sen johtamiselle kuin ryhmän osuustoiminnalle. Arvot ovat esimerkiksi tärkeä osa pankkiorganisaatiossa tehtävää sidosryhmätyöskentelyä ja ne ohjaavat ryhmän toimintaa sekä auttavat strategian eteenpäin viemisessä. Arvot myös yhdessä yhtenäisen omistajapohjan kanssa luovat ryhmälle identiteetin, jonka avulla se pystyy erottautumaan kilpailijoistaan. Tuloksille löytyi tukea aiemmista tutkimuksista, mutta ne herättivät myös kysymyksen arvojen tulevaisuudesta: toimivatko arvot jatkossakin vai tulisiko niitä suhteuttaa digiaikaan?fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherarvo
dc.subject.otherosuustoiminta
dc.subject.othermerkitys
dc.subject.otherpankkiorganisaatio
dc.subject.otherfinanssiala
dc.title"Meidän pitää muistaa ne arvot, joilla me tehdään se homma" : arvojen merkitys suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
dc.title.alternativeArvojen merkitys suomalaisessa pankkiorganisaatiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801241325
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJohtaminenfi
dc.contributor.oppiaineManagement and Leadershipen
dc.date.updated2018-01-24T15:41:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20424
dc.subject.ysoarvo
dc.subject.ysoarvot
dc.subject.ysoosuustoiminta
dc.subject.ysomerkitys
dc.subject.ysopankit
dc.subject.ysofinanssiala
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record