University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

“I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning

Thumbnail
View/Open
718.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Toivakka, Justiina
Date
2018
Discipline
Englannin kieli

 
Kouluajan ulkopuolella tapahtuu oppimista jatkuvasti, erityisesti englannin kielen suhteen. Lingua francana toimivalta englannin kieleltä on lähes mahdoton välttyä, koska se on osa monen jokapäiväistä elämää esimerkiksi eri medioiden kautta. Suurin osa tästä oppimisesta tapahtuu alitajuisesti, eikä henkilö tee tietoista valintaa oppia altistuessaan kielelle tavalla tai toisella. Lukemisen merkitys kielen oppimisessa on laajasti tutkittu aihe (ks. esim. Krashen, 1989; Krashen and Bland, 2014). Yleinen näkemys on, että kohdekielellä lukeminen tukee kielen oppimista. Lukeminen ei kuitenkaan tyypillisesti korostu opetussuunnitelmissa muita oppimismenetelmiä enemmän. Vieraan kielen oppimisessa myös kielen käyttämistä autenttisissa tilanteissa pidetään tärkeänä. Tällaisia tilanteita on kuitenkin hankalaa luoda kouluympäristössä. Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka paljon englanninkielisen fanifiktion lukeminen ja kirjoittaminen sekä online-faniyhteisöihin osallistuminen vaikutti englannin kielen oppimiseen. Tutkimusta varten haastateltiin neljää englannin pääaineopiskelijaa, jotka olivat olleet aktiivisia fanifiktion harrastajia yläkoulu- ja lukioiässä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisesti fanifiktion lukemisella oli ollut suuri vaikutus englannin kielen oppimiseen haastateltavien omien arvioiden perusteella. Fanifiktio oli tarjonnut luetunymmärtämistä ja uutta sanastoa, ja online-yhteisöihin osallistuminen oli puolestaan opettanut informaalimpaa kieltä ja keskustelukulttuuria. Tutkimuksen tulokset näyttivät, että erityisesti vapaa-ajalla tapahtuvalla lukemisella oli suuri merkitys kielen oppimisessa. Tulokset korostivat myös kielenoppijoille mielekkäiden aktivititeettien kautta oppimisen. Tuloksien perusteella vapaa-ajalla tapahtuvat lukemisen merkitystä voisi korostaa kouluopetuksessa. ...
Keywords
extra-curricular language learning fanfiction reading
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801241314

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Perceived impact of extra-curricular activities on foreign language learning in Canadian and Russian university contexts 

    Makarova, Veronika; Reva, Anna (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2017)
    This paper surveys language-related extra-curricular activities (ECA) attended by university students in Canada and Russia. Very little information is available about ECA in both countries. The study aimed to gather data ...
  • ‘It has given me this kind of courage…’: the significance of CLIL in forming a positive target language self-concept 

    Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja (Routledge, 2022)
    This article sets out to broaden the understanding of foreign language self-concept in CLIL context. The few existing studies on self-concept in CLIL have been quantitative and provided somewhat discrepant results, ...
  • “Just say what’s in your squanch and people understand” : analysis of an invented language and language variation in Rick and Morty 

    Kinnunen, Katarina (2019)
    Tämän tutkielman pääasiallisena tarkoituksena on tarkastella animoidussa tieteisfiktiokomediassa, Rick and Morty (2013–), esiintyvää kielivaihtelua, sekä tutkia vaihtelun ilmenemistä ja vaikutusta sekä katsojan että ohjelman ...
  • Negotiating understandings of language learning with Elli and her parents in their home 

    Koivistoinen, Hilkka (University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies, 2016)
    The relationship between pupils’ in-class and out-of-class language-related, often digital, practices is becoming a central concern in current language education when pedagogic designs are considered. The study looks at a ...
  • English as a Lingua Franca in the workplace: one-size-fits-all? : in search for a deeper understanding of Finnish speakers of ELF 

    Hujala, Ella (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre