“I started reading even though I didn’t understand much”: The significance of reading and writing fanfiction in extra-curricular language learning
Kouluajan ulkopuolella tapahtuu oppimista jatkuvasti, erityisesti englannin kielen suhteen. Lingua francana toimivalta englannin kieleltä on lähes mahdoton välttyä, koska se on osa monen jokapäiväistä elämää esimerkiksi eri medioiden kautta. Suurin osa tästä oppimisesta tapahtuu alitajuisesti, eikä henkilö tee tietoista valintaa oppia altistuessaan kielelle tavalla tai toisella.
Lukemisen merkitys kielen oppimisessa on laajasti tutkittu aihe (ks. esim. Krashen, 1989; Krashen and Bland, 2014). Yleinen näkemys on, että kohdekielellä lukeminen tukee kielen oppimista. Lukeminen ei kuitenkaan tyypillisesti korostu opetussuunnitelmissa muita oppimismenetelmiä enemmän. Vieraan kielen oppimisessa myös kielen käyttämistä autenttisissa tilanteissa pidetään tärkeänä. Tällaisia tilanteita on kuitenkin hankalaa luoda kouluympäristössä.
Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää, kuinka paljon englanninkielisen fanifiktion lukeminen ja kirjoittaminen sekä online-faniyhteisöihin osallistuminen vaikutti englannin kielen oppimiseen. Tutkimusta varten haastateltiin neljää englannin pääaineopiskelijaa, jotka olivat olleet aktiivisia fanifiktion harrastajia yläkoulu- ja lukioiässä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että erityisesti fanifiktion lukemisella oli ollut suuri vaikutus englannin kielen oppimiseen haastateltavien omien arvioiden perusteella. Fanifiktio oli tarjonnut luetunymmärtämistä ja uutta sanastoa, ja online-yhteisöihin osallistuminen oli puolestaan opettanut informaalimpaa kieltä ja keskustelukulttuuria.
Tutkimuksen tulokset näyttivät, että erityisesti vapaa-ajalla tapahtuvalla lukemisella oli suuri merkitys kielen oppimisessa. Tulokset korostivat myös kielenoppijoille mielekkäiden aktivititeettien kautta oppimisen. Tuloksien perusteella vapaa-ajalla tapahtuvat lukemisen merkitystä voisi korostaa kouluopetuksessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perceived impact of extra-curricular activities on foreign language learning in Canadian and Russian university contexts
Makarova, Veronika; Reva, Anna (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2017)This paper surveys language-related extra-curricular activities (ECA) attended by university students in Canada and Russia. Very little information is available about ECA in both countries. The study aimed to gather data ... -
A new child-centered approach to the organization of extra-curricular activities in Finnish schools
Pulkkinen, Lea; Berden, Iina (International Forum on After School, 2017)Extracurricular activities are currently included in Finnish school legislation, but their organization is fragmented. History: Club activities at school led by teachers have been arranged since 1947 on extra pay, but ... -
‘It has given me this kind of courage…’: the significance of CLIL in forming a positive target language self-concept
Roiha, Anssi; Mäntylä, Katja (Routledge, 2022)This article sets out to broaden the understanding of foreign language self-concept in CLIL context. The few existing studies on self-concept in CLIL have been quantitative and provided somewhat discrepant results, ... -
“Just say what’s in your squanch and people understand” : analysis of an invented language and language variation in Rick and Morty
Kinnunen, Katarina (2019)Tämän tutkielman pääasiallisena tarkoituksena on tarkastella animoidussa tieteisfiktiokomediassa, Rick and Morty (2013–), esiintyvää kielivaihtelua, sekä tutkia vaihtelun ilmenemistä ja vaikutusta sekä katsojan että ohjelman ...