Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Katri-Helena
dc.contributor.authorVuoriainen, Antti
dc.date.accessioned2017-12-10T13:51:12Z
dc.date.available2017-12-10T13:51:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1805109
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56216
dc.description.abstractTutkimukseni tavoitteena oli tutkia Parkour-lajia harrastavien taitojen oppimista harrastuksen eri vaiheissa. Tutkimuksen tiedonantajiksi valikoitui kuusi miestä ja kaksi naista. Kaikki tiedonantajat olivat täysi-ikäisiä. Analysoitu aineisto koostui tiedonantajien näkemyksistä harjoittelun merkityksestä taitojen ja ominaisuuksien kehittymiseen. Aineistonkeruumenetelmänä käytin avointa haastattelua. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin pohjalta teemoittelin tiedonantajien vastaukset tutkimusongelmiini vastaaviksi ala- sekä pääluokiksi. Tutkimuksen tuloksiksi saatiin suuntaa antava malli siitä, kuinka Parkourin kaltaisessa vaihtoehtoliikunnan lajissa taitojen oppiminen muodostuu harrastajan päästessä yhä syvemmälle lajin ytimeen. Kaikkien tiedonantajien harrastuspolku kulki alkuvaiheen epävarmuudesta ja uuden viehätyksestä kohti loppuvaiheen luovaa ongelmanratkaisua ja liikkumisen yksityiskohtien huomioivaa harrastamista. Harrastamisen motivoivimmaksi tekijäksi koettiin lajin tiivis yhteisö. Tämä oli kaikissa harjoitteluvaiheissa keskiössä, riippumatta harrastiko lajia ohjatuilla tunneilla vai omatoimisesti. Tuloksien pohjalta voidaan tehdä päätelmiä luovan liikunnan hyödyistä kehontuntemuksen ja omien taitojen tiedostamisen suhteen. Tutkimus vahvistaa yleistä käsitystä harrastukseen sitouttavista tekijöistä, kuten turvallisesta sosiaalisesta ilmapiiristä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (85 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherparkour
dc.subject.othertaidon oppiminen
dc.subject.otheropiskelu
dc.subject.otherliikunta
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.subject.otheritsemäärääminen
dc.titleParkour : taitojen oppimisen vaiheet harrastuksen eri vaiheissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712104588
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2017-12-10T13:51:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoparkour
dc.subject.ysolajitaidot
dc.subject.ysofyysiset ominaisuudet
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokehitys
dc.subject.ysoliikuntaharrastus
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoautonomia
dc.subject.ysopätevyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot