dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Kekäläinen, Heikki | |
dc.contributor.author | Sintonen, Sinimaarit | |
dc.date.accessioned | 2017-11-21T18:07:40Z | |
dc.date.available | 2017-11-21T18:07:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1857882 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55968 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkitaan historiataitojen opettamista alakoulussa sekä pedagogisten liveroolipelien käyttöä historian opetuksen menetelmänä. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten luokanopettajat näkevät historian oppiaineena ja miten he opettavat opetussuunnitelman edellyttämiä historiataitoja. Historiataitojen opettamiseen syvennytään tarkemmin tutkimalla opettajien kokemuksia pedagogisten liveroolipelien käytöstä historian opetuksen menetelmänä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa muodostetaan kuva historiasta tieteenalana
ja oppiaineena sekä sen roolista opetussuunnitelmassa. Lisäksi taustoitetaan opettajien pedagogisen ajattelun muodostumista sekä selvitetään, mitä tarkoitetaan pedagogisilla liveroolipeleillä. Historiataitojen opettamista alakoulussa selvitettiin kahdella ryhmähaastattelulla ja pedagogisia liveroolipelejä käsittelevä aineisto hankittiin kolmella yksilöhaastattelulla. Tutkimus on laadullinen. Aineistojen analyysissa sovelletaan sekä sisällönanalyysia että eksistentiaaliseen fenomenologiaan pohjautuvaa analyysia.
Tutkimuksemme perusteella luokanopettajat hahmottavat historian sekä
tieto- että taitoaineeksi. Taitojen opettaminen nähdään tärkeänä mutta haastavana tehtävänä. Haasteita luovat ajanpuute sekä tietomäärä. Erityisen hankalaksi koetaan historiataitojen arviointi. Opettajien kokemukset pedagogisten liveroolipelien käytöstä historian opetuksessa olivat pääosin positiiviset. Menetelmä koettiin innostavana sekä oppilaita motivoivana ja siten oppimistuloksia parantavana. Menetelmän varjopuolena koettiin olevan sen vaativuus ja työteliäisyys. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (130 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | pedagoginen sisältötieto | |
dc.subject.other | pedagoginen liveroolipeli | |
dc.subject.other | edularp | |
dc.title | Historiataitojen opetus alakoulussa : esimerkkimenetelmänä pedagogisten liveroolipelien mahdollisuudet historian opetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711214326 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvantitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-11-21T18:07:41Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.subject.yso | opetusmenetelmät | |
dc.subject.yso | liveroolipelit | |
dc.subject.yso | roolipelit | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |