Show simple item record

dc.contributor.advisorRönkä, Anna
dc.contributor.authorSvärd, Jaana
dc.date.accessioned2017-11-19T11:36:10Z
dc.date.available2017-11-19T11:36:10Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1801397
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55923
dc.description.abstractTämä pro gradu -tutkielma käsittelee päiväkodin eettistä johtamista, ja sen haasteita vuoropäiväkotien johtajien kuvaamana. Lisäksi johtajien kuvauksista etsitään eettisen ajattelun malleja, jotka yhdistävät johtajia. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päiväkodin johtajaa. Haastatteluissa johtajien eettisiä toimintamalleja selvitettiin Vigneteillä, jotka kuvasivat eettisesti hankalia tilanteita. Tulosten mukaan vuorohoidon eettisissä kysymyksissä korostuu kolme eettistä johtajuutta vaikeuttavaa tekijäryhmää: lait ja asetukset, henkilöstöresurssit sekä eri osapuolien ristiriitaiset tarpeet ja odotukset. Lakien ja asetusten rooli oli keskeisin, sillä ne säätelevät myös henkilöstöresursseja, mutta myös eri osapuolien oikeuksia sekä tarpeeseen vastaamista. Johtajien vastauksista hahmottui kolme eettisen ajattelun mallia: viisauden asenne, toimeenpanotaito ja kohtuullisuuden käsite. Johtajien eettisessä ajattelussa välittyi oma halu- ja taito toimia oikein sekä välittäminen. Nämä ovat eettisessä johtamisessa tarvittavia taitoja, jotka auttavat johtajia vuorohoitoyksiköiden eettisissä haasteissa ja erilaisessa osaamisessa. Tutkimustuloksista käy ilmi, että johtajat olivat tietoisia oman esimerkkinsä voimasta mutta myös yhteistyön tärkeydestä eettisessä toiminnassa. Työyhteisössä ratkottiin yhteistyössä eettisiä pulmatilanteita ja sovittiin yhteiset eettisen toiminnan pelisäännöt. Yhteisesti sovittavia pelisääntöjä tarvitaan myös asiakasperheiden kanssa, lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Yhteisten pelisääntöjen haasteena on tiedonkulku niin perheiden kanssa kuin myös työyhteisön sisällä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.othereettisyys
dc.subject.otherjohtajuus
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.subject.otheraikuisuuden ajattelu
dc.titleVuorohoidon johtamisen eettiset haasteet "johtajan vinkkelistä"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711194294
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-11-19T11:36:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoeettisyys
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysovarhaiskasvatus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record