dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna | |
dc.contributor.author | Svärd, Jaana | |
dc.date.accessioned | 2017-11-19T11:36:10Z | |
dc.date.available | 2017-11-19T11:36:10Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1801397 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55923 | |
dc.description.abstract | Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee päiväkodin eettistä johtamista, ja sen haasteita vuoropäiväkotien johtajien kuvaamana. Lisäksi johtajien kuvauksista etsitään eettisen ajattelun malleja, jotka yhdistävät johtajia. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella, ja aineiston analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta päiväkodin johtajaa. Haastatteluissa johtajien eettisiä toimintamalleja selvitettiin Vigneteillä, jotka kuvasivat eettisesti hankalia tilanteita.
Tulosten mukaan vuorohoidon eettisissä kysymyksissä korostuu kolme eettistä johtajuutta vaikeuttavaa tekijäryhmää: lait ja asetukset, henkilöstöresurssit sekä eri osapuolien ristiriitaiset tarpeet ja odotukset. Lakien ja asetusten rooli oli keskeisin, sillä ne säätelevät myös henkilöstöresursseja, mutta myös eri osapuolien oikeuksia sekä tarpeeseen vastaamista. Johtajien vastauksista hahmottui kolme eettisen ajattelun mallia: viisauden asenne, toimeenpanotaito ja kohtuullisuuden käsite. Johtajien eettisessä ajattelussa välittyi oma halu- ja taito toimia oikein sekä välittäminen. Nämä ovat eettisessä johtamisessa tarvittavia taitoja, jotka auttavat johtajia vuorohoitoyksiköiden eettisissä haasteissa ja erilaisessa osaamisessa. Tutkimustuloksista käy ilmi, että johtajat olivat tietoisia oman esimerkkinsä voimasta mutta myös yhteistyön tärkeydestä eettisessä toiminnassa. Työyhteisössä ratkottiin yhteistyössä eettisiä pulmatilanteita ja sovittiin yhteiset eettisen toiminnan pelisäännöt. Yhteisesti sovittavia pelisääntöjä tarvitaan myös asiakasperheiden kanssa, lasten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Yhteisten pelisääntöjen haasteena on tiedonkulku niin perheiden kanssa kuin myös työyhteisön sisällä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (69 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vuorohoito | |
dc.subject.other | eettisyys | |
dc.subject.other | johtajuus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | aikuisuuden ajattelu | |
dc.title | Vuorohoidon johtamisen eettiset haasteet "johtajan vinkkelistä" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711194294 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-11-19T11:36:10Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.subject.yso | johtaminen | |
dc.subject.yso | eettisyys | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |