Suorituskyvyn parantaminen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia, miten suorituskykyä voi parantaa reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Tutkielmassa tuotettiin suunnittelutieteen menetelmien mukaisesti IT-artefakti, jolla pystyy rinnakkaistamaan peliobjektien päivityksen reaktiivisella funktio-ohjelmoinnilla tehdyissä peleissä. Suorituskykymittausten perusteella IT-artefakti paransi mittauksessa käytetyn testipelin suorituskykyä. Improving performance in games made with functional reactive
programming.
The purpose of this master’s thesis is to study how performance can be improved in games made with reactive functional programming. Design science method was used to create an IT artifact that improves performance in games made with reactive functional programming by updating game objects in parallel. The performance tests conducted in this study show that applying the IT artifact to a test game resulted in increased performance.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erilaisten peleissä käytettävien pääsilmukoiden esittely
Ilmonen, Kasimir (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan peleissä käytettäviä pääsilmukoita, jotka mahdollistavat reaaliaikaisuuden peleissä. Tarkoituksena on esitellä ja vertailla erilaisia pääsilmukkamalleja, jotta lukija osaisi valita omaan käyttöönsä ... -
Haskellin käyttö web-palvelinohjelmoinnissa
Lappi, Vilma (2018)Funktio-ohjelmointia ei tavallisesti juurikaan käytetä web-kehityksessä. Tässä tutkielmassa selvitetään, olisiko Haskell-nimisestä funktio-ohjelmointikielestä kuitenkin hyötyä web-palvelinohjelmoinnissa. Tutkimuskysymyksenä ... -
Keskeisistä haasteista funktionaalisen ohjelmointiparadigman oppimisessa
Lahtinen, Oskari (2023)Funktionaalisten ohjelmointikielten ominaisuuksia on lisätty viime vuosikymmeninä myös muihin ohjelmointikieliin. Funktionaalisen ohjelmointiparadigman oppimiseen liittyy kuitenkin useita haasteita. Näitä haasteita ovat ... -
Funktio-ohjelmoinnin hyödyntäminen peliohjelmoinnissa
Rinne, Simo (2015)Pelialalla käytetään suurimmaksi osaksi imperatiivisia ohjelmointikieliä. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on tutkia mitä hyötyjä ja haittoja funktioohjelmoinnin käyttö tuo peliohjelmointiin. Funktio-ohjelmoinnin ... -
Web-sovellusohjelmointi Scala-ohjelmointikielellä
Parpala, Joni (2021)Nykyisten web-sovellusten kasvavat vaatimukset painostavat etsimään ratkaisuja tavanomaisten ohjelmointiparadigmojen ulkopuolelta. Tässä tutkielmassa selvitetään, miten funktio-ohjelmoinnin ja olio-ohjelmoinnin perusperiaatteita ...