Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.advisorLaakso, Marja-Leena
dc.contributor.authorHanka, Johanna
dc.date.accessioned2017-11-11T09:44:39Z
dc.date.available2017-11-11T09:44:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1738359
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55837
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä varhaisen kommunikaation ja kielen osa-alueet vaikuttavat 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen pulmiin merkitsevimmin, ja eroavatko varhaisvaiheessa kielellisesti viiveiset lapset myöhemmissä sosiaalisissa taidoissaan tai käyttäytymisessään lapsista, joilla kielen kehitys on edennyt ikätasoa vastaavasti. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin vuonna 2003 käynnistämää Esikko-hanketta, jossa tutkittiin 6–24 kuukauden ikäisten lasten esikielellistä kommunikaatiota ja varhaista kielen kehitystä, sekä Tomera-hanketta, jolloin tutkittiin samojen lasten kielellisiä ja sosiaalisia taitoja sekä kykyä säädellä käyttäytymistään lasten ollessa 2-, 3- ja 5-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto koostui vanhempien Esikko- (n = 508) ja Tomera- (n = 296) vaiheissa täyttämistä kyselylomakkeista ja lapsille tehdyistä testeistä sekä viisi vuotta täyttäneiden lasten (n = 64) kyselyistä. Tutkimusaineisto analysoitiin korrelaatioanalyysia, t-testejä ja regressioanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessa havaittiin, että 12, 15 ja 18 kuukauden ikäisten sekä 2- ja 3-vuotiaiden lasten kielellisillä taidoilla, erityisesti puheen tuottamisella ja ymmärtämisellä sekä kielellisen kehityksen viiveellä varhaisvaiheessa oli merkitsevästi yhteyttä 5-vuotiaan lapsen sosiaalisiin taitoihin, ja osittain myös käyttäytymisen pulmiin. Tutkimus tuo lisää tietoa varhaisen kommunikaation ja kielen kehityksen arviointiin ja tukitoimien kehittämiseen, sekä ymmärrystä kielen kehityksen yhteyksistä lapsen sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (120 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervarhainen kielen kehitys
dc.subject.othersosiaaliset taidot
dc.subject.otherkäyttäytymisen ongelmat
dc.titleVarhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711114221
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodKorrelaatioanalyysi
dc.date.updated2017-11-11T09:44:39Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaislapsuus
dc.subject.ysokognitiivinen kehitys
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysoviivästynyt kehitys
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot