dc.contributor.advisor | Louhivuori, Jukka | |
dc.contributor.author | Tarvainen, Anneli | |
dc.date.accessioned | 2017-10-18T09:20:35Z | |
dc.date.available | 2017-10-18T09:20:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1726666 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55655 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää absoluuttisen sävelkorvan hyötyjä ja haittoja musiikin opetuksessa niin oppilaan kuin opettajankin kannalta. Tutkimuksessa perehdytään siihen, kuinka opettaja voisi huomioida musiikin opetuksessa erilaisia oppijoita, kuten henkilöitä, joilla on absoluuttinen sävelkorva.
Absoluuttisen sävelkorvan tutkimus on keskittynyt suurelta osin absoluuttisen sävelkorvan laatuun ja luonteeseen, mutta aiheen pedagoginen näkökulma on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tämän vuoksi haastattelin tähän laadulliseen tapaustutkimukseeni opettajaa ja oppilasta, joilla molemmilla on jonkinasteinen absoluuttinen sävelkorva. Lisäksi peilasin haastateltujen henkilöiden kokemuksia omiin kokemuksiini sekä aiempiin tutkimuksiin absoluuttisesta sävelkorvasta. Teemahaastattelut toteutettiin Itä- ja Keski-Suomessa marras-joulukuussa 2016 ja maaliskuussa 2017. Aineisto analysoitiin teemoittelun avulla, josta nousi esille yhteisiä piirteitä tutkimukseen osallistuvien henkilöiden kesken.
Tulosten mukaan keskeisimpiä hyötyjä absoluuttisesta sävelkorvasta musiikin opiskelussa ja opettamisessa ovat sävelten nimeämiskyky, harmoniataju, säveltapailun ja musiikin kirjoittamisen helppous sekä intonaatio. Suurinta hyötyä
absoluuttisesta sävelkorvasta koettiin laulamisessa. Haittaa absoluuttisesta sävelkorvasta koettiin transponoimisessa, intervallien hahmottamisessa ja viritykseen liittyvissä seikoissa. Opetustilanteissa nousi keskeisiksi teemoiksi
muun muassa viritysten huomioiminen ja sävellajien valinta. Opettajan tulisi huomioida erilaisia oppijoita omantasoisilla tehtäviä ja haasteilla mahdollisuuksien mukaan.
Tulokset olivat suurelta osin yhteneviä aiempiin tutkimuksiin, mutta tutkimukseni vahvisti käsityksiä absoluuttisen sävelkorvan monimuotoisuudesta ja erilaisuudesta eri ihmisillä. Koska henkilö, jolla on absoluuttisen sävelkorva, hahmottaa musiikillista maailmaa eri tavalla, olisi tärkeää, että opetuksessa ymmärrettäisiin erilaisia oppijoita ja oppilaiden erilaisia lähtökohtia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (103 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | pianopedagogiikka | |
dc.subject.other | hyöty | |
dc.subject.other | haitta | |
dc.subject.other | erityislahjakkuus | |
dc.title | Absoluuttisen sävelkorvan vaikutuksia musiikin opetukseen | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710184026 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2017-10-18T09:20:36Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musikaalisuus | |
dc.subject.yso | absoluuttinen sävelkorva | |
dc.subject.yso | erikoislahjakkuus | |
dc.subject.yso | lahjakkuus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | musiikkipedagogiikka | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | erilaiset oppijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |