Lisätty todellisuus vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä
Lisätty todellisuus eli AR (englanniksi augmented reality) lisää todellisuuteen virtuaalisen elementin. Vähittäiskaupan markkinointiviestinnässä lisättyä todellisuutta on käytetty useiden vuosien ajan vahvistamaan brändikokemusta. Lisätty todellisuus mahdollistaa mukaansatempaavan markkinoinnin ja lisää asiakkaiden uskollisuutta. Lisättyä todellisuutta voi hyödyntää neljän paradigman kautta, jotka ovat aktiiviset painotuotteet ja pakkaukset, virtuaalipeilit, virtuaali-ikkunat ja paikannusta käyttävät AR-sovellukset. Lisätyn todellisuuden sisältö, käyttäjät, kohdeyleisö, sivulliset ja taustatekijät ovat viisi asiaa, joiden pohjalta suunnitellaan optimaalinen AR-kampanja. Esimerkiksi vaatteiden myynnissä tarvitaan erittäin kehittynyttä tietokonenäköä ja suuria määriä dataa. AR-järjestelmät tuovat mukanaan uusia tietoturva- ja yksityisyysongelmia, jotka tulisi ratkaista mieluiten ennen kuin AR yleistyy. AR-sisältöjen erilaiset variaatiot vaihtelevat sen suhteen, millaisilla kehitysalustoilla ne voi toteuttaa. Aktiiviset painotuotteet ja tuotepakkaukset voidaan toteuttaa hyvin monella eri alustalla kuten AR-selainten kehitystyökaluilla tai ohjelmistoprojektina. Muut paradigmat toteutetaan lähinnä ohjelmistoprojektina.
...
Augmented reality for retail marketing communication.
Augmented reality mixes a virtual element with reality. Augmented reality is used many years for retail marketing communication to enhance brand experience and to engage customers. AR enables immersive marketing and improve customer engagement. Augmented reality can be utilized through 4 paradigms, which are active print media and packages, magic mirror, bogus window and geo-layer. Content, users, target audience, bystanders and background are five issues which are basic ingredients of optimal AR-campaign. Advanced computer vision and a huge dataset are needed for example in clothing retail. AR-systems create new challenges for security and privacy that should be solved before systems will be widespread. Different variations of AR can be realized by different development platforms. Active print media and packages can be realized by AR browser platform or custom-made. Other paradigms can be realized custom-made.


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4196]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Augmented Reality Applications : The Impact of Usability and Emotional Perceptions on Tourists’ App Experiences
Stangl, B.; Ukpabi, D.C.; Park, S. (Springer, 2020)There is a rising amount of research contributing to the knowledgebase of Augmented Reality (AR) application usage. However, up until now there is no sound understanding about how the emotional perception of AR application ... -
Harnessing User Values to Understand Value Co-Creation and Co-Destruction in Augmented Reality Mobile Games
Elo, Jenny; Lintula, Juuli; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2021)This paper explores the phenomena of value co- creation and co-destruction in augmented reality (AR) mobile games. More specifically, we aim to achieve an in-depth understanding of value co-creation and co- destruction ... -
Consumer behavior with augmented reality in retail : a review and research agenda
Lavoye, Virginie; Mero, Joel; Tarkiainen, Anssi (Routledge, 2021)Driven by the rapid technological development and adoption of augmented reality (AR) in retail, academic research has grown rapidly. Our purpose is to understand the reasons why consumers use augmented reality in retail ... -
Stakeholder Strategy and Design Alignment Framework for Design Science Research : A Study in the Context of VR-Aided Marketing and Sales
Holopainen, Jani; Mattila, Osmo; Pöyry, Essi; Parvinen, Petri; Tuunanen, Tuure (University of Hawai'i at Manoa, 2020)This study introduces a framework to align various perceptions and objectives that different stakeholders have at the beginning of a Design Science Research (DSR) process and consolidate them into stakeholders’ strategies ... -
Journalism in virtual reality : opportunities and future research challenges
Sirkkunen, Esa; Väätäjä, Heli; Uskali, Turo; Rezaei, Parisa Pour (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This paper presents a state-of-the-art overview on journalism and its opportunities and challenges in virtual reality. First we take a look at what kind of real-life journalistic experiments there have been made in this ...