University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Uimahallipalveluiden tuottamismallit kuntaorganisaatioissa esimiesnäkökulmasta

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laakso, Tapani
Date
2017
Discipline
Liikunnan yhteiskuntatieteetSocial Sciences of Sport

 
Työn tarkoituksena on selvittää uimahallipalveluiden tuottamismalleja kuntaorganisaatioissa. Tutkimuksen kohteena ovat uimahallien hallinto ja laitosteknisten palveluiden tuottamismallit. Laitosteknisillä palveluilla tarkoitetaan kiinteistön ja allastekniikan ylläpitoon liittyvää toimintaa. Tutkimus kohdistuu yhteen palvelutuotannon osaan, uimahallipalveluihin, jotka ovat keskeinen kunnallisten liikuntapalveluiden toiminto. Näin pystyttiin luomaan riittävän syvällinen katsaus yhteen osa-alueeseen, joka kuitenkin kertoo myös laajemmasta kokonaisuudesta. Tutkimusta varten haastateltiin Jyväskylän, Järvenpään, Keravan, Kouvolan, Turun, Tuusulan, Raision ja Urheiluhallit Oy:n (Helsinki) uimahallipalveluissa esimiesasemassa olevia henkilöitä. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä. Lopulta aineistoa tulkittiin ”arvioinnin tulkintakehien” avulla. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin kunnallishallinnossa tapahtunutta hallintotapojen muutosta, joka on johtanut uuden julkishallinnon saapumiseen liikuntapalveluihin. Tämän tutkimuksen valossa uusi julkishallinto näkyy vahvasti uimahallipalveluiden tuottamisessa. Kunnissa on siirrytty palveluiden itsenäisestä tuottamisesta palveluiden järjestämiseen. Palveluita on ulkoistettu joko tietyiltä osiltaan tai esimerkiksi Helsingissä uimahallipalvelua on myös yhtiöitetty. Lisäksi asiakasnäkökulma on saanut paljon jalansijaa palvelua ohjaavana periaatteena. Toisaalta tutkimuksen valossa vaikuttaa myös siltä, että uimahallien hallinto muuttuu edelleen. Eri tahojen välinen yhteistyö ja kumppanuussuhteet ovat herättäneet uimahallipalveluissa mielenkiintoa toimintamallina, jolla palvelu saadaan tulevaisuudessa tuotettua nykyistä tehokkaammin. Liikuntapalveluissa on siis siirrytty muiden kunnallispalveluiden ohella uuden julkisjohtamisen aikakauteen, joka on kuitenkin murtumassa uusien kumppanuus- ja verkostosuhteiden paineessa. ...
 
Purpose of this study was to research different production models used in swimming hall services in public sector. The study examined management and facility technical services in swimming halls. Facility technical services are operations related to maintaining the facility and pool systems. Study focused on a smaller segment of service production, that still is one of the most fundamental parts of public sports services. Thus it was possible to create a thorough understanding of one section that also tells something about the whole of sports services. Information was gathered by interviewing directors of swimming hall services in Jyväskylä, Järvenpää, Kerava, Kouvola, Raisio, Turku, Tuusula and Urheiluhallit Ltd (Helsinki). Interviews were transcribed and analyzed with content analysis. Interpretation was done using the “interpretation circles of change”. Administration in public sector has changed and this change which has led to the arrival of New Public Management was used as theoretical framework for this study. In the light of this study New Public Management is strongly present in production of swimming hall services. Municipalities have shifted from autonomous production of services to organizing them. Services have been outsourced partially or for example in Helsinki swimming hall services have also been incorporated. In addition, customer aspect has gained a lot of foothold as a main principal in managing the service. At the same time the management of swimming hall services is still changing. Collaboration between different parties and new partnerships have received increased attention as a production model that allows more efficient service production in future. Therefore sports services have, alongside other public services, shifted to a new era of public management which is now breaking under pressure from new alliances and networks. ...
 
Keywords
public management sports services swimming halls change Sisällönanalyysi julkinen hallinto kunnallishallinto palvelutuotanto tilaaja-tuottajamallit ostopalvelut liikuntapalvelut uimahallit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201710133988

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Shortcomings of New Public Management Ideology from the Power Perspective : Exploration of Power Relations in a Finnish Municipal Organization 

    Kokko, Tuomas; Auvinen, Tommi; Sajasalo, Pasi; Takala, Tuomo (Academy of Economic Studies, 2018)
    New public management (NPM) is perceived as a method for restoring the effectiveness of municipal organizations. In Finland, it is the main motivator for the reconstruction of municipal and state-driven public sectors. ...
  • Enterprise Architecture Descriptions for Enhancing Local Government Transformation and Coherency Management 

    Valtonen, Katariina; Mäntynen, Sirpa; Leppänen, Mauri; Pulkkinen, Mirja (IEEE Computer Society, 2011)
    Local governments cover multiple service sectors and are typically organized into diversified, deeply hierarchical organizations. Public services offered are tangible, mostly non-IT-critical, and heavily dependent on human ...
  • Johdon laskentatoimen hyväksikäyttö ja kehittämistarpeet erilaisissa kunnallisissa toimintayksiköissä 

    Näsi, Salme; Hokkanen, Arja; Latvanen, Jaana (Jyväskylän yliopisto, 2001)
      
  • Exploring citizens' judgments about the legitimacy of public policies on refugees : in search of clues for governments' communication and public diplomacy strategies 

    Canel, Maria Jose; Oliveira, Evandro Samuel; Luoma-aho, Vilma (Emerald Publishing Limited, 2017)
    Purpose To introduce a theoretical frame regarding the meaning of legitimacy as an intangible asset of the public sector; to test a way of operationalizing legitimacy typologies that allows exploring and comparing how ...
  • Countering misinformation in the public sector 

    Kallio, Viktoria; Uotila, Hilla (2023)
    Misinformaatio on merkittävä haaste tehokkaalle julkisen sektorin viestinnälle, sillä se heikentää ihmisten luottamusta instituutioihin ja organisaatioihin ja voi näin vaarantaa yhteiskunnan yleiset toiminnot (Lee, Moore, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre