dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Turpeinen, Maisa | |
dc.date.accessioned | 2017-09-22T13:36:35Z | |
dc.date.available | 2017-09-22T13:36:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1724870 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55431 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on selvittää viidesluokkalaisen käsityksiä perheestä. Käsityksiä pyritään löytämään viidesluokkalaisten tuottamien perhepiirustusten avulla. Piirustusten tueksi tutkielman aineistoa täydentävänä osana toimii viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen: Mikä tekee perheestä perheen?
Tutkielmaan osallistui 28 viidennen luokan oppilasta. Aineisto kerättiin erään keskipohjanmaalaisen alakoulun kolmelta eri viidenneltä luokalta keväällä 2017. Oppilaat tuottivat perhepiirustuksen ja vastasivat kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?”, kukin ryhmä kolmen eri oppitunnin aikana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin mukaisesti.
Fenomenografisen analyysin pohjalta muodostetut kuvauskategoriat kuvaavat tutkielman tuloksia. Perhepiirustuksista johdetut tulokset osoittavat, että viidesluokkalaisen käsitys perheestä voidaan määritellä viiden eri kategorian avulla. Nämä kategoriat tarkastelevat perheen tietynlaista arvojärjestystä, yhteenkuuluvuuden tunnetta, vanhempien merkitystä, sisarusten tärkeyttä ja lemmikkien osallisuutta perheessä. Aineistoa täydentävänä osana olleet viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?” -analyysin tuloksena saadut kuvauskategoriat täydentävät piirustuksista johdettuja tuloksia. Viidesluokkalaisten käsitys siitä, mikä tekee perheestä perheen, osoitetaan tutkielmassa neljänä kategoriana. Viidesluokkalaisten mukaan perheestä tekee perheen toisten huomioiminen, vapaa-ajan toiminta, yhdessäolo ja positiiviset tunnetilat.
Tutkielmasta saadut tulokset tarjoavat luokanopettajalle ja vanhemmille arvokasta tietoa viidesluokkalaisen perhekäsityksestä. Tutkielman tuloksista saatu informaatio voi auttaa opettajaa ymmärtämään paremmin oppilaan taustoja. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää, mutta se ei saa olla ainoastaan vanhemman ja opettajan välistä vuorovaikutusta. On tärkeää saada myös oppilaan ääni kuuluviin. Lapset tutkimuksenkohteena tuovat oman haasteensa ja lapsilta saatuun tietoon tulee suhtautua kriittisesti. Lapsilta saatu tieto kuitenkin täydentää aikuisilta saatua informaatiota ja tutkittavana joukkona lapset mahdollistavat erilaisen näkökulman tutkimukseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (98 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | viidesluokkalaiset | |
dc.title | Mikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709223802 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Fenomenografia | |
dc.date.updated | 2017-09-22T13:36:35Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | kouluikäiset | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | perhe | |
dc.subject.yso | perhe-elämä | |
dc.subject.yso | perhesuhteet | |
dc.subject.yso | piirustukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |