Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorTurpeinen, Maisa
dc.date.accessioned2017-09-22T13:36:35Z
dc.date.available2017-09-22T13:36:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1724870
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55431
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on selvittää viidesluokkalaisen käsityksiä perheestä. Käsityksiä pyritään löytämään viidesluokkalaisten tuottamien perhepiirustusten avulla. Piirustusten tueksi tutkielman aineistoa täydentävänä osana toimii viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen: Mikä tekee perheestä perheen? Tutkielmaan osallistui 28 viidennen luokan oppilasta. Aineisto kerättiin erään keskipohjanmaalaisen alakoulun kolmelta eri viidenneltä luokalta keväällä 2017. Oppilaat tuottivat perhepiirustuksen ja vastasivat kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?”, kukin ryhmä kolmen eri oppitunnin aikana. Aineisto analysoitiin fenomenografisen analyysin mukaisesti. Fenomenografisen analyysin pohjalta muodostetut kuvauskategoriat kuvaavat tutkielman tuloksia. Perhepiirustuksista johdetut tulokset osoittavat, että viidesluokkalaisen käsitys perheestä voidaan määritellä viiden eri kategorian avulla. Nämä kategoriat tarkastelevat perheen tietynlaista arvojärjestystä, yhteenkuuluvuuden tunnetta, vanhempien merkitystä, sisarusten tärkeyttä ja lemmikkien osallisuutta perheessä. Aineistoa täydentävänä osana olleet viidesluokkalaisen vastaukset kysymykseen ”Mikä tekee perheestä perheen?” -analyysin tuloksena saadut kuvauskategoriat täydentävät piirustuksista johdettuja tuloksia. Viidesluokkalaisten käsitys siitä, mikä tekee perheestä perheen, osoitetaan tutkielmassa neljänä kategoriana. Viidesluokkalaisten mukaan perheestä tekee perheen toisten huomioiminen, vapaa-ajan toiminta, yhdessäolo ja positiiviset tunnetilat. Tutkielmasta saadut tulokset tarjoavat luokanopettajalle ja vanhemmille arvokasta tietoa viidesluokkalaisen perhekäsityksestä. Tutkielman tuloksista saatu informaatio voi auttaa opettajaa ymmärtämään paremmin oppilaan taustoja. Kodin ja koulun välinen yhteistyö on tärkeää, mutta se ei saa olla ainoastaan vanhemman ja opettajan välistä vuorovaikutusta. On tärkeää saada myös oppilaan ääni kuuluviin. Lapset tutkimuksenkohteena tuovat oman haasteensa ja lapsilta saatuun tietoon tulee suhtautua kriittisesti. Lapsilta saatu tieto kuitenkin täydentää aikuisilta saatua informaatiota ja tutkittavana joukkona lapset mahdollistavat erilaisen näkökulman tutkimukseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (98 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherviidesluokkalaiset
dc.titleMikä tekee perheestä perheen? : viidesluokkalaisten käsityksiä perheestä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709223802
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2017-09-22T13:36:35Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokouluikäiset
dc.subject.ysokäsitykset
dc.subject.ysoperhe
dc.subject.ysoperhe-elämä
dc.subject.ysoperhesuhteet
dc.subject.ysopiirustukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot